زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیرون زدگی مقعد یا هموروئید در واقع رگ های خونی ملتهب و کشیده شده در داخل یا خارج از مقعد می باشد که ممکن است براثر فشار زیاد هنگام دفع یا بارداری ایجاد شوند. این بیماری به طور معمول با درد، خونریزی، لخته خون و خارش همراه است. در صورتی که تصمیم به درمان این بیماری با جراحی دارید توصیه می کنم این مقاله را که با عنوان اقدامات قبل از جراحی هموروئید تهیه شده را مطالعه کنید.

اقدامات قبل از جراحی هموروئید

اقدامات قبل از جراحی هموروئید چیست؟

درمان این بیماری بر پایه علائم است؛ در حین جراحی، خون رسانی به هموروئيد بسته می شود، سپس این عارضه و بافت های اطراف برداشته می شود.

  • جراحی مستلزم اقامت کوتاه در بیمارستان است؛ متخصص بیهوشی شما را روز قبل یا همان روز جراحی ویزیت می کند.
  • در برخی موارد باید یک هفته قبل از جراحی از مصرف داروهایی همچون داروهای رقیق کننده خون، آسپیرین و ایپوپروفن، داروها یا مکمل های اجتناب شود.
  • مصرف سیگار را متوقف کنید.
  • لازم است یک خویشاوند یا دوست همراه شما در بیمارستان باشد.
  • یک شب قبل از جراحی رژیم غذایی سبک مانند سوپ یا سالاد داشته باشید.
  • شرح سابقه پزشکی بیمار به تفصیل مهم است که شامل مدت، شدت و وسعت علائم است.
  • تناوب حرکت روده، علائم مربوط ( ازجمله یبوست، بی اختیاری مدفوع )، عادت های روزانه و جزئیات حرکت روده (برای مثال زمان دفع و استفاده از تلفن همراه آلوده کننده) را با پزشک خود درمیان بگذارید.
  •  با توجه به عادات روده، برخی بیماران اسهال یا یبوست طولانی مدت را تجربه می کنند. بنابراین آنچه بیمار عادت طبیعی روده درنظر می گیرد ممکن است در واقع طبیعی نبوده و باید تحت بررسی قرار گیرد.
  • همچنین مهم است هموروئید ترومبوز خارجی، شکاف مقعد، آبسه و بیماری کرون را حذف کرد.
  • افزودن فیبر و مایعات بیشتر به رژیم غذایی به نرم شدن مدفوع کمک می کند در نتیجه فشار به هموروئید کم می شود.

معاینات فیزیکی

داخل مقعد یا روده به منظور لمس علائم هموروئید بزرگ می شود.

معاینه دیجیتالی مقعد

معاینه دیجیتالی روده مرحله دوم است. در حین معاینه، به علائم پوست، اسفنکتر، بهداشت پایدار و ضایعات مقعد به طور همزمان پرداخته می شود. پرچم قرمز برای سرطان روده بزرگ در معاینه دیجیتال روده شامل یک توده با یا بدون حضور کیسه هموروئید و منشا خونریزی بالای نوع داخلی می شود.

اندوسکوپی

از آنجایی که خونریزی روده می تواند علامت چندین بیماری از جمله سرطان روده بزرگ باشد، مهم است که نتایج اندوسکوپی قبلی بررسی شوند.

دلیل منع خوردن و آشامیدن قبل از جراحی هموروئید چیست ؟

منع خوردن و آشامیدن در تمام جراحی ها که همراه با بیهوشی هستند حداقل از 6-8 و یا گاهی 12 ساعت قبل وجود دارد.

خودداری از خوردن و آشامیدن در خصوص مراقبت های قبل از عمل هموروئید نیز ، به منظور جلوگیری از استفراغ یا تهوع و یا حتی جلوگیری از آسپیراسیون که به معنای بازگشت محتویات معده به دهان و سپس ورود به نای و مجاری تنفسی در حین بیهوشی است و همین طور اطمینان از پاکسازی کامل روده مورد نیاز است.

 روش پاکسازی روده پیش از جراحی هموروئید چیست ؟

 از مهمترین مراقبت های قبل از عمل بواسیر ” پاکسازی و آماده سازی روده ” است زیرا سبب کاهش احتمال عفونت می شود.

بیمار از 24 ساعت قبل و در منزل با خوردن ملین که به دستور پزشک نوشته شده مدفوع را از روده خارج می کند وفرآیند پاک سازی روده انجام می شود.

البته در نظر داشته باشید که در خصوص روش صحیح آن با پزشک خود مشورت کنید زیرا در برخی مواقع ، ممکن است از تجویز های دیگری به این منظور استفاده شود.

دلیل منع مصرف آسپرین و ایبوپروفن پیش از جراحی هموروئید چیست ؟

داروهایی مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن جز داروهای NSAID شناخته می شوند ، درواقع گروهی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند که به منظور کاهش درد و التهاب استفاده می شوند.

 این گروه دارویی احتمال افزایش خون ریزی را در حین عمل هموروئید افزایش می دهد بنابراین به منظور مراقبت های پیش از جراحی هموروئید و حفاظت از سلامت بیمار قطع مصرف آن در بیمارانی که این داروها را به طور مداوم مصرف می کنند از 10 روز قبل و در بیمارانی که گاهی از آن استفاده می کنند حدود 7 یا 5 روز قبل از جراحی هموروئید توصیه می شود.

در شرایطی که به هر دلیل اورژانسی مجبور به مصرف آسپرین  ، ایبوپروفن ، ناپروکسن پیش از جراحی بواسیر بودید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیم لازم برای انجام یا عدم انجام جراحی را بگیرد و در صورت تصمیم برای انجام عمل ، روش های مراقبتی برای کنترل خون ریزی را به کار ببرد.