زمان مطالعه: 5 دقیقه

درمان زگیل مقعد که یک نوع بیماری مربوط به ناحیه نشیمنگاه بوده، واگیردار و در بیشتر موارد با خارش شدید همراه است بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه به انواع روش های درمان این عارضه در شفا کلینیک آشنا شوید.

 

درمان زگیل مقعد

 

جلوگیری از ابتلا به زگیل مقعد

بهترین راه به منظور حفاظت از خود در مقابل ابتلا به بیماری های جنسی همچون ویروس HPV برقراری رابطه جنسی حفاظت شده با کاندوم می باشد. البته باید بگوییم که کاندوم نیز به طور صد در صد و کامل مانع ابتلا به این ویروس نمی شود. قبل از ارتباط با شریک جنسی خود از سلامت و عدم ابتلای او به این بیماری اطمینان حاصل کرده و در صورت اطمینان از ابتلای او به این بیماری به هیچ عنوان با او رابطه جنسی برقرار نکنید. یکی دیگر از راهکارهای کاملاً موثر در کاهش احتمال ابتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی ، تزریق واکسن گارداسیل می باشد.

درمان زگیل مقعد چگونه انجام می شود؟

برای برطرف کردن این عارضه و درمان آن روش های بسیاری وجود دارد. روش مورد استفاده برای هر فرد در شفا کلینیک ، با توجه به فاکتورهایی همچون ناحیه تحت تاثیر زگیل ها، تعداد آن ها و غیره تعیین می گردد.

روش های غیرجراحی برای درمان زگیل مقعد

  • استفاده از داروهای موضعی

استفاده از دارو معمولاً در مواقعی برای افراد تجویز می شود که اندازه زگیل ها بسیار کوچک باشد. داروهای موضعی تجویز شده به طور معمول به شکل محلول یا کرم بوده و امکان دارد با این روش، چندین ماه برای درمان زگیل تناسلی نیاز باشد.

افراد در صورت مشاهده علائم و عوارضی همچون سوزش، خارش، ایجاد زخم، درد و غیره ناشی از مصرف این داروها می بایست در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمایند.

  • فریز یا کرایوتراپی

در این روش و برای فریز کردن زگیل ها از نیتروژن مایع استفاده می شود. انجام این روش موجب جلوگیری از رشد خوشه ای زگیل ها شده و نهایتاً منجر به افتادن آن ها و بهبود تدریجی فرد می شود.

پماد درمان زگیل مقعدی

زگیل ‌های مقعدی ، که به نام زگیل ‌های تناسلی نیز شناخته می ‌شوند ، توسط برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می ‌شوند. گزینه‌ های درمانی برای زگیل‌ های مقعدی شامل انواع مختلف کرم‌ های موضعی است که مستقیماً روی ناحیه تحت درمان اعمال می‌ شوند. در اینجا تعدادی از بهترین و رایج ‌ترین کرم‌ های موضعی برای درمان زگیل ‌های مقعدی آمده است اما بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشک خود برای استفاده صحبت کنید.

  1. ایمی ‌کیمود (آلدارا ، زیکلارا) : با تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت HPV عمل می ‌کند. معمولاً سه بار در هفته قبل از خواب استفاده می ‌شود و بعد از 10 ساعت شسته می ‌شود. درمان ممکن است تا 16 هفته طول بکشد.

    عوارض جانبی : قرمزی ، تورم ، خارش و درد خفیف در محل استفاده.

  1. پودوفیلوکسین (کندیلوکس ، وارتیکون) : یک عامل ضد میتوز است که با تخریب بافت زگیل عمل می‌ کند. معمولاً دو بار در روز برای سه روز متوالی استفاده می ‌شود ، سپس چهار روز استراحت. این چرخه تا چهار بار تکرار می‌ شود.

    عوارض جانبی : تحریک خفیف تا متوسط موضعی ، سوزش و درد.

  1. سینکاتچینز (وریجن) : از عصاره چای سبز به دست می‌آید و دارای خواص ضد ویروسی و تقویت‌کننده ایمنی است. سه بار در روز استفاده می ‌شود تا زگیل‌ها از بین بروند یا تا 16 هفته.

    عوارض جانبی : قرمزی ، خارش ، سوزش ، درد و تورم موضعی.

  1. اسید تری ‌کلرواستیک (TCA) : یک عامل شیمیایی سوزاننده است که با ایجاد انعقاد شیمیایی پروتئین‌ها زگیل‌ها را از بین می ‌برد. توسط یک پزشک متخصص مستقیماً روی زگیل ‌ها یک بار در هفته استفاده می‌ شود تا زگیل ‌ها برطرف شوند.

    عوارض جانبی : درد ، سوزش و زخم در محل استفاده.

توجه به این نکته ضروری است که در حالی که این درمان  ‌ها می ‌توانند زگیل‌ های قابل مشاهده را از بین ببرند ، عفونت HPV زیرین را از بین نمی‌ برند و زگیل ‌ها ممکن است دوباره عود کنند. همیشه با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص و توصیه‌ های درمانی مناسب برای شرایط خاص خود را دریافت کنید. خود درمانی بدون راهنمایی مناسب می ‌تواند منجر به عوارض یا نتایج غیرموثر شود. شما می توانید با تماس با شماره های 02166928633 ، 09353583351  مشاوره رایگان و تخصصی از متخصصین شفا کلینیک دریافت کنید.

روش های جراحی برای درمان زگیل مقعد

در صورت بزرگ بودن سایز زگیل ها دیگر استفاده از داروهای موضعی برای درمان آن ها پاسخگو نبوده و باید از روش های جراحی بهره گرفت. روش های جراحی معمولاً به طور سرپایی و تحت بی حسی موضعی صورت می گیرند. از جمله روش های جراحی برای درمان این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • درمان با لیزر : برای درمان زگیل مقعدی با این روش، از اشعه های نور استفاده می شود.
  • الکتروکوتر : در این روش زگیل ها سوزانده می شوند و برای این کار از جریان الکتریکی بهره گرفته می شود.
  • فولگوراسیون : در این روش هم زگیل ها سوزانده می شوند.
  • برداشتن کامل زگیل مقعدی به وسیله جراحی : این روش معمولاً در صورت بزرگ بودن بیش از اندازه زگیل ها و همچنین عدم دریافت نتیجه با بکارگیری روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت های بعد از درمان زگیل مقعد

بعد از تکمیل فرایند جراحی ، پزشک دستورالعمل هایی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید بعنوان مراقبت های خانگی بعد از درمان زگیل مقعدی از آنها بهره مند شده و فرایند بهبود را با سرعت بیشتری به جلو پیش ببرید.

  1. بعد از جراحی ، اندکی خونریزی ، طبیعی می باشد. یک تکه گاز استریل بر روی مقعد قرار داده می شود تا از تماس ناحیه درمان شده با لباس زیر تان جلوگیری به عمل آید. اگر خونریزی برای مدت زمان طولانی به طول انجامید و به همراه خون ، شاهد لخته های خون نیز بودید ، با پزشک تماس بگیرید.
  2. نسخه ای حاوی داروهای مسکن برای شما تجویز می شود. دستورالعمل پزشک را در خصوص نحوه مصرف این داروها با دقت به کار ببندید. برای جلوگیری از معده درد ، بهتر است داروی مسکن خود را به همراه غذا یا زمانی که معده تان پر است ، میل کنید.
  3. هیچگاه داروها را بیشتر از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر احساس می کنید داروها در تسکین درد بی اثر هستند ، با پزشک تماس گرفته و توصیه پزشک را بشنوید و اجرا کنید.
  4. برخی افراد بعد از مصرف داروهای مسکن ، احساس سرگیجه کرده یا احساس می کنند سرشان سبک شده است. در زمان مصرف این داروها ، رانندگی نکنید ، با ماشین آلات کار نکنید و از هر کاری که خطری را به همراه داشته باشد ، اجتناب نمایید.
  5. حالت تهوع و استفراغ عوارض جانبی مصرف داروهای بعد از درمان زگیل مقعدی محسوب می شوند. این حالت خصوصاً زمانی که برای اولین بار بعد از درمان زگیل مقعدی ، شروع به مصرف دارو می کنید ، تجربه می شود. اگر این علائم بعد از اولین دوز مصرف از بین نرفت ، به پزشک خود اطلاع دهید تا تغییراتی را در داروها شکل دهد.
  6. اگر برای شما پماد موضعی تجویز شده است ، بعد از اجابت مزاج و شستشو دادن ناحیه و تمیز کردن آن ، لایه نازکی از پماد را بر روی زخم های بر جای مانده از زگیل های جراحی شده قرار دهید.
  7. از فعالیت های سنگین به مدت 1 الی 2 هفته بعد از پروسیجر ، اجتناب کنید.
  8. قبل از فرایند از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بخواهید تا بعد از تکمیل فرایند ، مسئولیت رانندگی را بر عهده گرفته و شما را به منزل باز گرداند.
  9. حداقل 3 بار در روز بعد از اجابت مزاج ، هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه ، در وان آب گرم بنشینید.
  10. اگر از ناحیه درمان خون یا ترشحات خونابه ای خارج شد ، نگران نباشید. این علائم و نیز احساس خارش از علائم طبیعی دوره ریکاوری می باشد.
  11. مراقب باشید دچار یبوست نشوید. دوبار در روز نرم کننده مدفوع ، مصرف کنید.
  12. در رژیم غذایی تان مقدار فراوان میوه و سبزیجات تازه بگنجانید. هر روز حداقل 6 الی 8 لیوان آب بنوشید.
  13. در صورتی که دمای بدن شما از 38 درجه بالاتر رفت ، با پزشک تماس بگیرید.
  14. از دستمال توالت خشک استفاده نکنید. به جای آن ، دستمال کلینکس مرطوب ، پنبه یا پد مخصوص را برای تمیز کردن ناحیه درمان ، مورد استفاده قرار دهید. در صورت امکان حمام آب گرم بگیرید.