زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیماریهای نشیمنگاهی که با نام بیماری های مقعدی نیز رواج دارند بسیار آزار دهنده هستند، بسیاری از افراد که به این بیماری ها مبتلا هستند به علت خجالت ، نسبت به درمان آن اقدام نمی کنند به همین علت بیماری عود کرده و مشکلات بسیاری را برای آن ها به وجود می آورد. در حال حاضر با پیشرفت قابل توجه حوزه پزشکی بسیاری از بیماری های این ناحیه مانند بواسیر یا هموروئید و غیره با روش های درمانی ساده قابل درمان می باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره درمان بیماریهای نشیمنگاهی کسب کنید.

درمان بیماریهای نشیمنگاهی

شفا کلینیک مجهز به کادر مجرب ، با تجربه و جراحان کلورکتال با بیش از۲۰۰۰ عمل موفق در زمینه درمان بیماریهای نشیمنگاهی می باشد ، این کلینیک دارای کارنامه موفق در درمان بیماریهای نشیمنگاهی و عدم برگشت پذیری این بیماری ها می باشد.

کلینیک شفا آنلاین ، مجهز به تجهیزات پیشرفته از برندهای معروف و معتبر دنیا جهت درمان بیماریهای نشیمنگاهی می باشد.

این کلینیک در تمامی ایام تعطیل برای بیماران مشاوره رایگان تلفنی را در نظر گرفته است، بنابراین شما در هر زمان می توانید با کلینیک شفا آنلاین تماس گرفته و نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنید.

ابتلا به این نوع بیماریها دلایل متفاوتی دارد اما اصلی ترین عوامل بروز آن عدم تحرک کافی ، یبوست ، عدم مصرف میوه جات ، سبزیجات و غیره می باشد.

در اکثر مواقع این بیماری در افرادی رخ می دهد که به واسطه شغلشان دائم نشته یا ایستاده اند و به اندازه کافی تحرک ندارند.

درمان بیماریهای نشیمنگاهی

درمان بیماریهای نشیمنگاهی به شرح ذیل می باشد:

  • درمان بواسیر

این بیماری که با نام هموروئید نیز شناخته می شود هنگامی رخ می دهد که رگ های ناحیه مقعد متورم شده باشد؛ این بیماری انواع مختلفی دارد که رایج ترین آن نوع داخلی و خارجی است.

نوع داخلی این بیماری ناحیه داخلی مقعد را درگیر کرده و از علائم آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • خونریزی در هنگام دفع مدفوع
  • احساس درد و خارش در ناحیه مقعد

نوع خارجی در اطراف ناحیه مقعد ایجاد شده و از علائم آن می توان به مواردی هم چون احساس خارش ، درد ، خونریزی و غیره اشاره کرد، در برخی از موارد بیماران شاهد تشکیل لخته خون در اطراف مقعد می باشند که در این صورت بیمار دچار درد شدید شده و ناحیه مورد نظر متورم می شود.

در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه باشد به راحتی با مصرف دارو درمان می شود اما با پیشرفت این بیماری روش های درمانی مورد نیاز نیز سخت تر می شود بنابراین بلافاصله بعد از بروز این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

  • درمان فیشر

بیماری شقاق یا فیشر زمانی که رخ می دهد باعث آسیب پوست اطراف ناحیه مقعد می شود و بسیار دردناک می باشد از علائم آن می توانیم به مواردی هم چون زخم ، خارش ، خونریزی و غیره اشاره کنیم.

برای درمان شقاق روش های متفاوتی وجود دارد که بهترین آن ها درمان با لیزر می باشد که روشی غیرتهاجمی و ایمن است.

  • درمان فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که بین داخل مقعد و پوست، درست در خارج از مقعد ایجاد می شود. به بیان دیگر اتصال غیر طبیعی از کانال مقعدی و اندام های پوست است.

گاهی اوقات ترک های اضافی می توانند از این تونل کوچک ایجاد شده یا تونل از عضلات اسفنکتر مقعد عبور کند که به عنوان فیستول مقعدی پیچیده شناخته می شوند.

این بیماری معمولاً در نتیجه عفونت نزدیک ناحیه مقعد و تجمع آبسه (چرک) در بافت اطراف آن ایجاد می شود.

این عارضه می تواند موجب بروز علائم ناخوشایندی مانند ناراحتی و سوزش پوست شود و معمولاً بدون درمان پزشکی خوب نشده و در اکثر موارد برای درمان آن، جراحی توصیه می شود.

بیشتر فیستول های مقعدی در واکنش به غده مقعدی مبتلا به آبسه (عفونت چرکی) تشکیل می شوند.

این عارضه در بیماران مبتلا به کرون رایج است. علائم فیستول که معمولاً در اثر عفونت یا بیماری کرون ایجاد می شود شامل درد ، تورم و ترشح خون و چرک است.

همانطور که در فوق گفتیم جراحی تنها راه درمان این بیماری نشیمنگاهی است. فیستول مقعد معمولاً به طور خودی خود بهبود نمی یابد، بنابراین جراحی توصیه می شود.

بدون جراحی علائم ناخوشایندی را تجربه می کنید و ممکن است دچار آبسه های مکرر شوید.

چندین روش مختلف برای جراحی فیستول وجود دارد. رایج ترین نوع جراحی فیستول مقعد ، فیستولوتومی است. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح فیستول مقعدی را برش می دهد تا باز شود و به عنوان یک زخم صاف بهبود یابد.

  • درمان موضعی زگیل مقعدی :

اگر زگیل های مقعدی کوچک و تعداد آن ها محدود باشد ، جراح ممکن است داروی موضعی تجویز کند. اگر زگیل مقعدی بزرگ بوده و به قسمت های دیگر ناحیه مقعد منتشر شده باشد ، پزشک ممکن است درمان های خاص در مطب را توصیه کند:

  • سرما درمانی: یخ زدگی زگیل ها باعث ریزش زگیل می شود.
  • لیزر درمانی: از پرتوهای لیزر برای سوختن زگیل ها استفاده می شود.
  • الکتروکاتر: از جریان الکتریکی برای سوختن زگیل استفاده می شود.
  • فرسایش الکترو جراحی: از تیغه های جراحی الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می شود.

امروزه با استفاده از فناوری های پیشرفته و تجهیزات جدید موجود ، می توان به راحتی الکتروکاتر و فرسایش الکتروشیمیایی زگیل های مقعدی را در حین آن انجام داد. از آنوسکوپی با وضوح بالا همچنین می توان با برداشتن نمونه ای از بافت نمونه برداری کرد.

  • جراحی زگیل مقعدی :

زگیل های مقعدی بزرگ در موارد شدیدتر به داروهای موضعی یا درمان های داخل مطب پاسخ نمی دهند، در چنین شرایطی جراحی می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. اگر تعداد ، اندازه یا محل زگیل باعث درد بیش از حد شود، ممکن است بیهوشی عمومی یا نخاعی استفاده شود