زمان مطالعه: 15 دقیقه

ممکن است بسیاری از شما هنگام نشستن احساس درد داشته باشید یا کمی بالاتر از مقعد دچار زخم یا کیست شده باشید و با مراجعه به پزشک متوجه شوید کیست مویی است. بهترین است بدانید سینوس پیلونیدال که در اصطلاح به آن کیست های مویی اطلاق می شود، سینوسی است که کمی بالاتر از ناحیه مقعد و زیر پوست بین دو کفل بوده و معمولاً دارای مو است، در این مقاله شفا کلینیک ، بهترین مرکز درمان کیست مویی در تهران با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره این بیماری به دست آورید. سینوس پیلونیدال در بیشتر مواقع به صورت عمودی در میان دو کفل ایجاد شده، به شدت مستعد عفونت بوده و احتمال بروز آن در سایر نواحی بدن بسیار کم می باشد.

عکس کیست مویی در مراحل اولیه

عکس کیست مویی در مراحل اولیه - شفا کلینیک

دلیل ایجاد کیست مویی چیست؟

تا به کنون دلیل خاصی برای کیست های مویی مشخص نشده است و گمانه زنی های بسیاری در این رابطه می شود. برخی می گویند که علت بروز این عارضه عوامل ارثی و ژنتیک است و برخی دیگر معتقدند که کیست مویی در اثر عواملی همچون نشستن های طولانی مدت و پرمویی افراد ایجاد می شود، در این ناهنجاری به جای اینکه مو از پوست بیرون آمده و در همان جهت رشد کند، در داخل پوست رشد می کند.

فرضیه دیگر می گوید زمانی که پوست بین دو کفل اصطکاک پیدا کرده یا به آن فشار وارد می شود ، یک فرورفتگی در آن ناحیه پدید می آید که موجب رشد مو در داخل پوست و در نهایت بروز غده یا کیسه چرکی می شود. باید بگوییم دلیل این ناهنجاری هرچه که باشد، رشد مو در داخل پوست و گیر کردن آن ، موجب التهاب و خارش می شود. پوست به دلیل التهاب زیاد عفونت نموده و این عفونت بعد از گذشت مدتی تکراری و همیشگی می شود. عفونت بروز یافته موجب ایجاد سینوسی می شود که از قطعات مو سرشار است.

کیست مویی در چه نواحی به وجود می آید؟  

کیست مویی (پیلونیدال کیست) معمولاً در ناحیه پایین ستون فقرات و بالای خط باسن به وجود می‌آید. این ناحیه که به نام “شکاف بین باسن” (یا شکاف گلوتئال) شناخته می‌شود، شایع‌ترین محل تشکیل این نوع کیست‌ها است. کیست‌های مویی می‌توانند به ندرت در سایر نواحی بدن نیز شکل بگیرند که شامل موارد زیر است:

  1. ناف: کیست‌های مویی می‌توانند در ناحیه ناف نیز ایجاد شوند.
  2. زیر بغل: در مواقع بسیار نادر ممکن است کیست های پر مو در مکان هایی مانند زیر بغل افراد نیز ایجاد شود. این مورد چندان شایع نیست اما اگر با علائم وجود کیست در این ناحیه مواجه شدید بهتر است سریعا به دکتر مراجعه کنید.
  3. پوست سر: در موارد نادر، کیست‌های مویی می‌توانند در پوست سر نیز تشکیل شوند.
  4. اندام تناسلی: در نواحی تناسلی نیز ممکن است کیست‌های مویی شکل بگیرند.
  5. کیست مویی دنبالیچه یا پایین کمر : از شایع ترن نواحی بدن که ممکن است کیست های مویی را در انجا ببینید می توان به پایین کمر و دنبالیچه اشاره کرد. مخصوصا در مردان این نقاط شایع تر می باشد.

تشکیل این کیست‌ ها اغلب به علت رشد مو به داخل پوست ، تحریک مداوم ناحیه و یا عفونت موضعی می‌ باشد. عواملی مانند نشستن طولانی‌ مدت ، چاقی و تعریق زیاد نیز می‌ توانند احتمال بروز کیست‌ های مویی را افزایش دهند.

 

کیست مویی

 

چه کسانی دچار کیست مویی می شوند؟

همانطور که گفتیم نمی توان دلیل خاصی برای بروز این عارضه مشخص کرد با این حال می توان گفت که عوامل زیر در ایجاد این ناهنجاری بی تاثیر نیستند:

  • آسیب دیدگی یا خارش بیش از حد محل
  • کفل پر مو
  • اضافه وزن زیاد یا چاقی
  • سابقه خانوادگی
  • شغلی که نیازمند نشستن های زیاد و طولانی مدت است.

در گذشته به دلیل رایج بودن این ناهنجاری در میان راننده جیپ های ارتش، به آن صندلی جیپ گفته می شد. احتمالاً دلیل شایع بودن کیست مویی در میان این افراد، رانندگی برای ساعت های طولانی و متمادی و بالا و پایین رفتن های مداوم بوده است که موجب فشار به کفل ها، خارش و جراحت جزئی می شده است.

عوامل موثر در به وجود آمدن کیست مویی

سابقه شخصی یا خانوادگی مشکلات مشابه مانند آکنه ، جوش، کربنکل ، فولیکولیت و کیست سباسه ، موی زائد ، آسیب استخوان دنبالچه ،  اسب سواری ، دوچرخه سواری ، نشستن طولانی مدت ، چاقی ، سنین جوانتر (بیشتر در افراد بیست ساله دیده می شود) ، سبک زندگی غیرفعال ، موهای سفت یا درشت می توانند احتمال ابتلا به کیست مویی را افزایش دهند.

چیکار کنیم تا به کیست مویی دچار نشیم؟

سعی کنید ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. اگر درحال حاضر اضافه وزن دارید، حتما وزن کم کنید. از نشستن طولانی مدت برای جلوگیری از فشار خودداری کنید. اگر در گذشته به این بیماری نشیمنگاهی مبتلا شده اید، هفته ای یک بار یا بیشتر ناحیه تحت درمان را اصلاح یا از محصولات مو زدایی استفاده کنید تا خطر عود را کاهش دهد.

کیست مویی

تشخیص علائم کیـست مویی

پزشک ، کیست را با معاینه فیزیکی و با پرسیدن سوالاتی درباره علائم آن تشخیص می دهد. از جمله مواردی که ممکن است از شما بپرسند:

  • چه زمانی علائم را احساس کردید؟
  • آیا قبلاً این مشکل را داشته اید؟
  • آیا تب کرده اید؟
  • چه داروها یا مکمل هایی مصرف می کنید؟

تا زمانیکه کیست عفونی نشده باشد علائم خاصی نداشته و افراد از وجود آن بی خبر خواهند بود مگر اینکه در هنگام شستشوی محل مورد نظر و برحسب اتفاق توده ای را در زیر پوست خود حس نمایند، ولی زمانیکه توده چرکی و عفونی می شود با علائم زیر همراه است:

  • تب و لرز
  • التهاب محل
  • احساس درد در هنگام نشستن
  • چرک و ترشح

عوارض عمل نکردن کیست مویی

یکی از مسئائل مهم در خصوص این عارضه عدم درمان به موقع می باشد. برخی از افراد بعد از به وجود آمدن این عارضه دچار ترس و نگرانی می شوند و تصور می کنند این پروسه درمان خاصی ندارد یا از مراجعه به پزشک به منطور درمان خجالت می کشند. از انجایی که این مشکل بسیار مهم و حساس است و باید بیمار نسبت به درمان آن سریعا اقدام کند ، ما در ادامه قصد داریم به توضیح عوارض و مشکلاتی که به دلیل عمل نکردن یا درمان نکردن کیست مویی به وجود می آید بپردازیم.
درد شدید در ناحیه کمر ، عفونت کل بدن به دلیل بازگشت مو و رشد آن در زیر پوست ، سرطان پوست ، تب در صورت تشدید عفونت ، ترشحات چرکی و آزار دهنده و بد بود ، آبسه یا تجمع عفونت در کیست از جمله مشکلاتی هستند که در صورت عدم درمان به موقع به وجود می آیند. کیست مویی در ابتدای امر ، بیماری یا مشکلی خطرناک نمی باشد اما در صورتی که درمان نشود ، عوارضی را به وجود خواهد آورد که ممکن است باعث اتفاقان جبران ناپذیری شود.

به عنوان مثال اگر کیست های مویی در اثر درمان نشدن باعث ایجاد آبسه و عفونت مزمن در بدن بیمار شود ، می تواند انواع مختلفی از فیستول را نیز ایجاد کند. فیستول ها هم با گذشت زمان به دستگاه گوارش راه پیدا خواهند کرد و در نهایت موجب ابتلا به سرطان می گردد. خوشبختانه معمولا به دلیل اینکه کسی نمی تواند درد و ترشحات این ناحیه را تحمل کند ، به سرعت برای درمان اقدام می کند. اما افرادی که به هر دلیل از مراجعه به پزشک خودداری می کنند باید با عوارض عدم درمان کیست مویی آشنا شوند تا در صورت بروز مشکل جان خود را در خطر نیندازند.

درمان کیست های مویی با لیزر در تهران

در شفا کلینیک آنلاین برای درمان کیست مویی در تهران از روش جراحی با لیزر استفاده می شود. در طی این روش توده حاوی چرک از محل های مشخصی شکاف خورده و سپس تخلیه می گردد، جراحی با لیزر به صورت سرپایی در مطب انجام شده و هیچگونه خونریزی و دردی را برای بیمار به همراه نخواهد داشت. مراحل درمان کیست مویی با لیزر در شفا کلینیک:

  • ناحیه مورد نظر با بی حسی موضعی بی حس می شود.
  • یک ابزار باریکی با نام اندوسکوپ از طریق یک برش کوچک وارد کیست می شود.
  • لیزر از طریق اندوسکوپ به بافت کیست تابیده می شود.
  • بافت کیست و موهای داخل آن تبخیر می شوند.
  • برش کوچک با بخیه بسته می شود.

فیلم توضیحات درمان کیست های مویی با لیزر در تهران

 

جراحی کیست مویی

درصورتی که سایر روش های درمانی در راستای درمان کیست های مویی مثمر ثمر موفق نباشد، پزشک جراحی را توصیه می کند. این جراحی در مطب و سرپایی انجام می شود. جراحی کیست های مویی معمولاً روشی است که پزشک  در مطب پزشک انجام شود. پس از بی حس کردن ناحیه، پزشک یک برش کوچک برای تخلیه کیست ایجاد می کند. اگر کیست عود کند که اغلب اتفاق می افتد ، ممکن است به جراحی گسترده تری نیاز داشته باشید تا کیست را به طور کامل بردارد. پس از جراحی در بهترین کلینیک درمان کیست مویی در تهران ، پزشک ممکن است موارد زیر را انتخاب کند:

  • زخم را باز بگذارد: در این گزینه ، زخم جراحی باز مانده و با پانسمان بسته می شود تا از داخل بهبود یابد. این روند منجر به زمان بهبودی طولانی تری می شود اما معمولاً خطر عفونت مکرر کیست کمتر است.
  • زخم را با بخیه ببندد: زمان بهبودی کوتاه تر است، اما خطر عود کیست بیشتر است. برخی از جراحان برش را در کنار شکاف باسن ایجاد می کنند، جایی که بهبود آن دشوار است.

مراقبت زخم پس از جراحی کیست مویی در تهران بسیار مهم است. پزشک دستورالعمل تعویض پانسمان، روند طبیعی بهبودی را به شما توصیح می دهد. همچنین برای جلوگیری از ورود مو به زخم ممکن است لازم باشد اطراف ناحیه جراحی را اصلاح کنید.

هدف از جراحی سینوس پیلونیدال

درد کیست مویی عفونی اغلب آزار دهنده است. انگار می خواهید استخوان دنبالچه خود را به سمت گوشه تیز یک میز فشار دهید و نگه دارید. این بیماری بیشتر در مردان  با رده سنی بلوغ تا 40 سالگی دیده می شود ، با این حال ، زنان می توانند به کیست های مویی نیز مبتلا شوند. کیست مویی اغلب آلوده می شوند و منجر به بیماری سینوس مویی میشود. عفونت از کیست به داخل دستگاه سینوس گسترش می یابد و با گذشت زمان می تواند منجر به عفونت های مکرر شود که به طور فزاینده ای شدید و دردناک می شوند.

مزایا و معایب درمان کیست مویی با لیزر

  • کم تهاجمی بودن: این روش نسبت به جراحی سنتی کم تهاجمی تر است و دوره بهبودی کوتاه تری دارد.
  • اثربخشی: لیزر می تواند بافت کیست و موهای داخل آن را به طور کامل از بین ببرد.
  • عوارض جانبی کمتر: این روش عوارض جانبی کمتری نسبت به جراحی سنتی دارد.
  • هزینه: این روش نسبت به جراحی سنتی گران تر است.
  • احتمال عود: احتمال عود کیست مویی پس از درمان با لیزر وجود دارد، اما این احتمال نسبت به جراحی سنتی کمتر است.

بعد از درمان کیست های مویی چه مراقبت هایی لازم است ؟

پس از جراحی یا لیزر کردن سینوس پیلونیدال ، لازم است برای مدتی مراقبت هایی را به انجام برسانید تا موضع درمان شده سریع تر بهبود پیدا کند. نکات مراقبتی به شرح زیر می باشند :

  • اگر احساس خستگی داشتید ، حتما استراحت کنید و بیش از حد از بدن خود کار نکشید.
  • هر روز پیاده روی سبکی را داشته باشید تا خونرسانی در بدن بهتر به انجام برسد و در عروق لخته نشود. همچنین ساکن و بی تحرک بودن باعث یبوست شده که پس از درمان کیست مویی باید از وقوع این امر جلوگیری کنید. برای همین راه رفتن راه حل مناسبی است.
  • محل درمان را تمیز نگه دارید. پس از استحمام و شست و شوی ناحیه ، با یک حوله تمیز آرام محل را خشک نمایید.
  • تا زمانی که ناحیه تخلیه شده از کیست به طور کامل بهبود پیدا نکرده است ، از نشستن های طولانی مدت خودداری نمایید.
  • در چند روز اول پس از درمان، ممکن است در ناحیه مورد نظر درد، قرمزی و تورم وجود داشته باشد. این علائم معمولاً طی چند روز برطرف می شوند.
  • برای جلوگیری از عفونت، ناحیه مورد نظر باید تمیز نگه داشته شود. همچنین باید از پوشیدن لباس های تنگ و چسبناک خودداری کنید.اگر علائم زیر را داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:
    • درد شدید
    • قرمزی یا تورم شدید
    • تب
    • ترشح چرکی

آیا کیست مویی ارثی است ؟

در برخی موارد ابتلا به سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی میتواند به سبب عوامل ارثی باشد ؛ بدین معنا که شما این بیماری را از یکی از والدین خود به ارث برده اید. یک سری مشخصه های ارثی باعث می شوند که فرد به میزان بیشتری در معرض خطر این بیماری قرار بگیرد. برای مثال اگر به طور ژنتیکی موهای نقاطی از بدن تان زبر و ضخیم می باشد ، احتمال بروز بیماری را برای شما بالاتر می برد.

 

دلایل اثبات کننده ارثی بودن کیست مویی - شفا کلینیک

 

کیست مویی می تواند کشنده باشد ؟

این بیماری به خودی خود ، عامل مهلک و کشنده ای برای انسان نمی باشد. منتها لازم است که به موقع درمان شود ؛ زیرا در کنار دردی که به همراه دارد ، باید این احتمال را نیز در نظر گرفت که ماندگاری طولانی مدت آن می تواند مشکلاتی برای سلامت فرد بوجود آورد که در ادامه این موارد را متذکر می شویم :
اگر کیست چرکی باشد ممکن است منجر به پراکندگی عفونت در بدن شود که باعث ضعیف شدن فرد می شود. ابتلا به نوعی سرطان پوست که البته به ندرت اتفاق می افتد. هنگم پروسه تشخیص کیست مویی امکان دارد متخصص برای آن که مطمئن شود ضایعه پوستی ایجاد شده سرطانی نمی باشد، نمونه برداری انجام می دهد.

بیماری سینوس پیلونیدال با چه عارضه هایی همراه است ؟

امکان دارد افراد به سبب این بیماری نشیمنگاهی به تعدادی عارضه مبتلا شوند که می توان به عفونت محل زخم یا عود مجدد عارضه پس از جراحی اشاره کرد. علائم نشان دهنده عفونت کیست مویی عبارتند از :

درد شدید

  • ملتهب و متورم شدن پوست
  • بالا رفتن غیر طبیعی دمای بدن
  • خروج خون و چرک از محل زخم
  • استشمام بوی نامطبوع از محل برش و زخم

درمان کیست مویی با طب سنتی و خانگی موثر است؟

شایان ذکر است که تنها راه درمان این بیماری نشیمنگاهی پروسه جراحی با تیغ یا لیزر می باشد. با اینحال راهکارهای خانگی وجود دارند که به کاهش شدت علائم بیماری مثل درد کمک می کند.

  • در این راستا می توانید طی روز چند مرتبه کمپرس گرم و مرطوب را روی کیست قرار دهید. گرما به خارج شدن چرک و در حقیقت تخلیه کیست کمک می کند. این عمل منجر به تسکین درد و خارش می شود.
  • همچنین می توانید وان حمام یا یک تشت را از آب گرم پر کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن بنشینید. اگر وجود کیست مویی با درد همراه باشد می توانید برای کنترل آن از دارو مسکن مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

درمان کیست مویی با لیزر در شفا کلینیک تهران

چطور متوجه عفونت کیست مویی شویم؟

این امکان وجود دارد که در ابتدا هیچ نوع علامت قابل توجهی به جز فرورفتگی کوچک و گودی مانند بر روی سطح پوست بیمار وجود نداشته باشد. با این وجود ، زمانی که این فرورفتگی عفونی شود ، در طی مدت زمان بسیار کوتاهی تبدیل به یک آبسه متورم یا کیستی بسته و پر از مایع می شود. علائمی که با خود به وجود می آورد و تشخیص را برای پزشکان آسان تر خواهند کرد شامل درد در زمان نشستن یا ایستادن ، متورم شدن کیست ، پوست قرمز و دردناک در نواحی اطراف زخم ، ترشح چرک یا خون از آبسه و ایجاد بوی بد ، مو های بیرون زده از ضایعه ، به وجود آمدن بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست و همچنین تجربه ابتلا به تب با درجه پایین که مورد آخر بسیار کمتر رایج بوده و به ندرت به وجود می آید.

آیا ترکیدن کیست مویی به معنای درمان آن است ؟

بسیاری از بیمارانی که به این عارضه دچار می شوند ، بر این باور هستند که با ترکاندن کیست ایجاد شده و تخلیه چرک های آن این عارضه درمان می شود و با این خیال واهی اقدام به ترکاندن کیست مویی و دست کاری آن در منزل بدون نظارت پزشک می کنند و در نهایت با عواقب جبران ناپذیر و خطرناکی رو به رو می شود. یکی از مهم ترین عوارضی که ممکن است با ترکاندن کیست به عفونت دچار شوید و وضعیت کیست نسبت به قبل بد تر شود. از دیگر عوارض ترکاندن کیست های مویی گسترش عفونت ایجاد شده به سایر قسمت های کمر و پشت می باشد. بنابراین ترکاندن کیست به معنای درمان کامل کیست های مویی نمی باشد.

خطرات ترکیدن کیست مویی چیست ؟

همانطور که در متن فوق به آن اشاره کردیم با ترکاندن کیست هایی مویی این عارضه ها درمان نمی شوند بلکه تشدید خواهند شد و وضعیت را برای بیمار سخت تر و پیچیده تر خواهد کرد. علاوه بر گسترش عفونت ترکاندن کیست ها موجب بروز عارضه های بدتری مانند تبدیل کیست به فیستول نیز می شود. اما در برخی از موارد فاقد عوارض خاصی بوده و مانند یک فرورفتگی یا برآمدگی کوچکی برای مدت زمان طولانی باقی خواهد ماند. در صورت بی توجهی به درمان کیست مویی و عدم درمان آن در مراحل اولیه با عوارضی مانند التهاب سطحی و قرمزی رو به رو خواهید شد که در صورت پیشرفت بیماری موجب بروز علائم دیگری نیز می شود. این علائم عبارت اند از :

  • تورم
  • درد در زمان لمس ناحیه متورم
  • بوی بد به همراه ترشح خونابه و چرک
  • خارج شدن مو از ضایعه
  • گسترش عفونت ، تب و لزر و همچنین حالت تهوع
  • گسترش عفونت به ستون مهره ها و انتهای نخاع و بروز کمر درد

آیا می توان با ترکاندن کیست پیلونیدال آن را از بین برد ؟

از آنجایی که ظاهر کیست های مویی ، جوش مانند هستند ، افراد را وسوسه می کنند تا با فشار دادن، باعث ترکیدن آن شوند. اما باید بدانید این عمل باعث درمان یا از بین رفتن این عارضه نمی شود. زیرا کیست ها پر شده اند از مو و زوائد دیگر و علاوه بر آن چرکی هستند که نمی توان تنها با فشار دادن آن ، تمامی این محتویات را خارج کرد.

همچنین محل قرارگیری سینوس پیلونیدال به گونه ای است که موجب می شود تسلط شما در انجام این عمل کاهش پیدا کند. به علاوه ترکیدن کیست مویی توسط بیمار ریسک پخش شدن عفونت یا بر جای ماند اسکار بر روی پوست را نیز به همراه دارد.

تیغ زدن مو های ناحیه مقعد تاثیری برای جلوگیری از بروز کیست مویی دارد ؟ آخه من شنیدم که تیغ باعث افزایش احتمال کیست مویی میشه ، اگر نمیشه لطفا بگید هر چند وقت یکبار باید این ناحیه را با تیغ اصلاح کرد؟

یکی از سوالات مراجعه کننده عزیز شفا کلینیک را با هم خواندیم. در پاسخ به این سوال باید بگویم این یک باور نادرست و اشتباه است که زدن موهای ناحیه مقعد موجب جلوگیری از بیماری سینوس مویی می شود و یا اینکه منجر به ایجاد کیست می شود ، زیرا تا حدودی برگشت موها به داخل پوست علت ژنتیک دارد اما توصیه می شود که بعد از انجام عمل جراحی کیست مویی ، مو های ناحیه جراحی با لیزر سوزانده شوند که میزان عود آن کمتر گردد.

چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

طبق گفته های متخصصین شفاکلینیک ، ممکن است علائم اولیه بروز بیماری کیست مویی شبیه به یک جوش ساده و بدون عارضه به نظر آید و نگرانی یا مشکل خاصی را برای بیمار به وجود نیاورد ، اما به محض مزمن شدن علائم و خروج از ترشحات یا احساس بوی بد ، بیمار سریعا باید به یک مرکز تخصصی در این زمینه برای تشخیص و بهره مند شدن از بهترین خدمات مراجعه کنید. به یاد داشته باشید عدم درمان به موقع این عارضه یا بی توجهی به آن یا دست زدن به جوش های ایجاد شده ، نه تنها باعث بهبود وضعیت نشده ، بلکه می تواند مشکلات جدی تر و حساس تری را برای بیمار به وجود آورد. از همین رو توصیه می شود به محض مشاهده علائم و نشانه ها سریعا به یک متخصص مجرب و متبحر در این زمینه مراجعه کنید.

 

کیست مویی

 

آیا کیست مویی باعث یبوست می شود؟

یکی از نگرانی ها و سوالات پر تکرار بیماران مبتلا به کیست پیلونیدال این است که آیا این عارضه می تواند باعث بروز یبوست شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم کیست مویی هیچ ارتباط مستقیمی با یبوست ندارد. به بیانی دیگر خود کیست های مویی باعث بروز یبوست نمی شوند ، بلکه عدم تحرک بیمار و عدم اجابت مزاج به موقع بیمار به دلیل احساس درد در زمان دفع این مشکل به وجود می آید. برای جلوگیری از بروز یبوست طی درمان و نقاهت بیماری کیست مویی بهتر است به مقدار بیشتری آب بنوشید ، از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید و با وجود احساس درد حتما به دستشویی بروید.

آیا کیست مویی خود به خود درمان می شود؟

یکی از باور های اشتباه در خصوص این بیماری این است که اگر کیست ها را به حال خود رها کنیم و اصلا برای درمان آن ها اقدام نکنیم ، تنها نظافت خود را رعایت کنیم ، این مشکل خود به خود درمان پیدا می کند. در حالی که این چنین نیست و در صورتی که در زمان مناسب برای درمان اقدام نکنید ممکن است وضعیت کیست بد تر شده و مشکلات جدی تری را برای بیمار به وجود آورد. پس بهتر است هر زمان که متوجه بروز این عارضه شدید بدون دست زدن به کیست یا بی توجهی به آن به پزشک برای درمان اقدام کنید.

پرسش های پرتکرار در مورد پیلونیدال و پاسخ متخصصین شفا کلینیک

  • چه مدت بعد از جراحی پیلونیدال مرخصی از کار یا مدرسه داشته باشم؟

باید برای مرخصی دو تا سه روزه از محل کار یا مدرسه برنامه ریزی کنید. اگر نوع حرفه شما مستلزم نشستن طولانی مدت یا بلند کردن وزنه باشد، یک تا دو هفته مرخصی ترجیح داده می شود. اگر فقط یک برش و تخلیه انجام شده باشد، مرخصی یک روزه بعد از کیست مویی کافی است.

  • چگونه می توانم از زخم مراقبت کنم؟

پد استریل روی زخم پس از 24 ساعت برداشته می شود. سپس زخم با صابون در حمام یا زیر دوش تمیز می شود.

  • آیا پس از جراحی لوله درن استفاده می شود؟

یک درن کوچک در عمق زخم گذاشته میشود تا از تجمع مایع جلوگیری کند. یک هفته پس از جراحی توسط یکی از اعضای خانواده در خانه برداشته می شود.

  • آیا جراحی کیست مویی با درد شدید همراه است؟

درد معمولاً شدید نیست. با ایبوپروفن معمولی و مسکن تجویز می شود. منطقه احتمالاً برای چندین هفته بی حس خواهد شد و به تدریج برطرف می شود.

  • آیا می توان بعد ازجراحی بنشینم؟

نشستن مجاز است، اما از نشستن طولانی به مدت دو ساعت یا بیشتر دو هفته پس از جراحی خودداری کنید. بالشتک به شکل”دونات” توصیه می شود.

  • آیا کیست مویی واگیردار است ؟

خیر؛ این بیماری نشیمنگاهی نمی تواند مسری باشد و از طریق تماس پوستی به فرد دیگری منتقل نمی شود.چرا که با توجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه ، علت بوجود آمدن کیست های مویی ، موهای رشد نکرده ای هستند و در زیر پوست باقی مانده اند.

  • آیا در دوران بارداری ممکن است کیست های مویی بوجود آیند ؟

هر چند که وقوع این بیماری در آقایان شایع تر است ؛ اما این احتمال هم وجود دارد که تعدادی از بانوان باردار درگیر کیست مویی شوند. اگر در این دوران دردی در ناحیه نشیمنگاهی خود احساس کردید ، حتما به متخصص مراجعه کنید.