زمان مطالعه: 11 دقیقه

سینوس پیلونیدال ، یک توده کیست مانند غیر طبیعی است که بر روی پوست شکل می گیرد و عموماً حاوی مو و پوست های مرده می باشد. این بیماری نشیمنگاهی در میان عموم با نام کیست مویی نیز شناخته شده است. میتوان گفت تقریبا در تمامی موارد این کیست در محلی نزدیک به دنبالچه ، بالای شکاف باسن ، ایجاد می شود، در این مقاله شفا کلینیک بهترین کلینیک درمان سینوس پیلونیدال در تهران توضیحات جامعی در این خصوص مطرح نموده است که می توانید برای کسب اطلاعات مفید آن را تا انتها مطالعه کنید.

سینوس پیلونیدال - شفا کلینیک

زمانی که مو بر روی پوست حفره ای ایجاد کرده و خود را در آن نهان می سازد ، کیست مویی شکل می گیرد. اگر این توده حالت عفونی پیدا کند ، فرد را به درد شدیدی دچار می سازد.

علت بروز سینوس پیلونیدال

تا به الان دلیل مشخصی پیرامون بروز سینوس پیلونیدال ارائه نشده است. اما در اکثر موارد به سبب موهای آسیب دیده ای که پوست را شکاف داده و درون حفره ایجاد شده ، پنهان شده اند ، کیست مویی نمود یافته است. سایش و وارد آمدن فشار به دلیل پوشیدن لباس های چسبان ، انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری ، نشستن های طولانی مدت و مواردی از این قبیل ، موهای موجود در نزدیکی مقعد را در راستای تشکیل توده مویی تحریک می سازند. بروز عارضه مذکور در میان مردان جوان ، خصوصاً آنانی که دارای شغل هایی مانند راننده ماشین سنگین هستند ، بسیار رایج است.

هر چند طبق گفته ها ، علت دقیق وقوع این بیماری همچنان نامجهول باقی مانده اما ریسک فاکتورهایی وجود دارند که باعث می شوند فرد به میزان بیشتری در معرض خطر تشکیل سینوس پیلونیدال قرار بگیرند. از جمله این موارد عبارتند از :

  • جنسیت ؛ بدین معنا که احتمال ابتلای آقایان به این بیماری در قیاس با خانم ها ، بیشتر است.
  • اشتغال به کارهای پشت میزی که فرد به مدت طولانی در یک محل به طور ثابت می نشیند.
  • جوانان مخصوصاً افراد زیر 20 سال نیز ریسک ابتلای بالایی را شامل می شوند.
  • چاقی مفرط و سبک زندگی کم تحرک ، نیز دیگر ریسک فاکتورهای کیست مویی محسوب می شوند.
  • کسانی که موهای زائد و زبر بسیاری در نواحی نزدیک به مقعد دارند در معرض خطر این عارضه قرار می گیرند.

علائم سینوس پیلونیدال

در اوایل تشکیل کیست ممکن است به غیر از برآمدگی های کوچک بر روی پوست ، علائم قابل توجهی نمود پیدا نکند. در صورتی که سینوس پیلونیدال عفونت کند ، مانند یک توده متورم (آبسه) می شود. درد ، قرمزی پوست ، خرج ترشحات چرکی یا خونی از ناحیه عفونت کرده و استشمام بوی بد از جمله نشانه هایی هستند که وجود کیست مویی را به فرد اعلام می دارند.

چنانچه با یک یا چندین مورد فوق برخورد کردید ، بهتر است به متخصص یا یک کلینیک تخصصی در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران مراجعه نمایید تا تحت معاینه قرار بگیرید. پزشک پس از انجام بررسی های لازم و تشخیص عارضه ، درمان مناسب را اتخاذ می کند.

عوارض سینوس پیلونیدال

اگر این عارضه عفونی به طور مطلوبی تحت روندهای درمانی قرار نگیرد ، تا حد بسیار کمی ابتلا به نوعی سرطان پوستی به نام سرطان سلول های سنگفرشی پوست را افزایش می دهد. درد شدید ، پوست ملتهب و متورم ، افزایش دمای بدن ، خروج ترشحات خونی و چرکی سایر عوارض این بیماری نشیمنگاهی می باشند.

پیشگیری از بروز سینوس پیلونیدال

برای آن که از شکل گیری کیست مویی جلوگیری شود لازم است همیشه محل مورد هدف کیست تمیز و فاقد آلودگی باشد. همچنین اگر وزن تان از حد نرمال بسیار فراتر رفته است سعی کنید با رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی ، به وزن ایده آل تان نزدیک شوید. از نشستن های طولانی نیز خود داری کنید. اگر شغل شما ایجاب می کند که برای ساعت ها بر روی صندلی بنشینید ، می توانید پس از هر ساعت به مدت 5 دقیقه بلند شده و کمی قدم بزنید تا بر ناحیه نشیمنگاهی فشار ثابتی وارد نشود.

درمان سینوس پیلونیدال در تهران

انتخاب روند درمانی مناسب به سه فاکتور بستگی دارد:

  1. علائم ظهور یافته
  2. سایز و اندازه کیست مویی
  3. آیا بار اول است که فرد به عارضه دچار شده یا توده برای بار چندم است که نمود یافته

سینوس پیلونیدال چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص این عارضه، به معاینه فیزیکی روی می آورد. این بیماری نشیمنگاهی ، با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است و ممکن است به شکل یک جوش یا کیست به نظر برسد. پزشک بهترین مرکز درمان کیست مویی در تهران در صورت تشخیص چنین عارضه ای، از شما سوالاتی را می پرسد. این سوالات شامل:

  • شکل کیست تغییر کرده؟
  • مایعی از کیست خارج می شود؟
  • علائم دیگری تجربه کرده اید؟

در موارد نادر، پزشک با استفاده از سی تی اسکن یا MRI، به دنبال حفره های سینوسی که ممکن است زیر سطح پوست ایجاد شده باشند می گردد.

سینوس پیلونیدال - شفا کلینیک

درمان کم تهاجم و محافظه کارانه

اگر تشخیص سینوس پیلونیدال در مراحل اولیه ای که فرد درد زیادی را تجربه نکرده است و نشانه ای از التهاب و تورم وجود نداشته باشد صورت پذیرد ، پزشک شفا کلینیک بهترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی تهران تجویز آنتی بیوتیک را در دستور کار قرار می دهد. البته باید بدانید که استفاده از آنتی بیوتیک درمان قطعی کیست را به دنبال ندارد بلکه در کنترل علائم ناشی از آن و جلوگیری از عفونت توده مؤثر واقع می شود.

تزریق فنول

در این نوع درمان سینوس پیونیدال، پزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند. سپس فنول، یک ترکیب شیمیایی که به منظور ضدعفونی کردن زخم استفاده می شود را به داخل کیست تزریق می کند. امکان دارد این پروسه نیاز به تکرار داشته باشد. به مرور زمان، این روش درمان باعث سفت و بسته شدن زخم می شود. احتمال بروز دوباره کیست مویی در این روش بالاست، به همین دلیل استفاده از آن شایع نیست. پزشکان معمولا جراحی را برای درمان این عارضه ترجیح می دهند.

درمان تهاجمی

معمولاً نخستین متد درمانی برای برطرف سازی سینوس پیلونیدال عفونت کرده ، پروسه هایی هستند که در کلنیک و توسط متخصص انجام می پذیرند. پس از بی حس کردن ناحیه هدف با تزریق داروی بی حسی ، پزشک با ایجاد یک برش کوچک بر روی کیست تشکیل شده ، آن را تخیله می کند. اگر پس از آن ، دوباره کیست نمود پیدا کند که البته پدیده ای قابل انتظار است ، باید تحت روندهای جراحی تهاجمی تری قرار گیرند تا کیست به طور کامل از بین رود.

جراحی کیست مویی در تهران

بنا به شدت علائم، ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد. اگر سینوس پیلونیدال دوباره بروز کند یا بیمار بیش از یک سینوس داشته باشد، پزشک به جراحی روی می آورد. در این روش، مراجعه کننده تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و سپس جراح، کیست را باز کرده و چرک و ضایعات اضافی را به طور کامل تخلیه می کند. زمانی که این پروسه تکمیل شد، زخم را بخیه می زند.
پس از جراحی، پزشک نحوه تعویض پانسمان را به بیمار توضیح می دهد. همچنین پیشنهاد می شود محل زخم اصلاح شود تا مو داخل آن رشد نکند.

لیزر درمانی

لیزر، موهایی که ممکن است زیر پوست رشد کنند و باعث بروز دوباره سینوس پیلونیدال شوند را از بین می برد.

درمان سینوس پیلونیدال با روش اندوسکوپی

حذف این کیست با اندوسکوپ نسبت به جراحی کم تهاجمی تر است و معمولا به صورت سرپایی و با بهره گرفتن از بیحسی موضعی و یا نخاعی انجام خواهد شد. زمانی که بیمار در حالت خوابیده قرار گرفته باشد ، یک برش خارجی روی سینوس ایجاد شده و سپس از طریق این شکاف یک اسکوپ وارد کیست می شود. در مرحله بعدی یک سرم شستشو به صورت مداوم وارد زخم شده تا داخل این سینوس به شکل بهینه ای ارزیابی و مشاهده شود.

تحت نظارت مستقیم ، پزشکان شفا کلینیک ، بهترین کلینیک درمان سینوس پیلونیدال در تهران ، از فورسپس ( انبار پزشکی ) کمک می گیرد تا هر گونه مو ، بافت عفونی و باقی مانده ای را بیرون آورد. سپس یک الکترود از داخل اسکوپ عبور داده می شود تا کانال اصلی سینوس پیلونیدال ، یا هر گونه حفره چرکی را بسوزاند. بافت های مرده نیز با کمک گرفتن از یک ابزار مخصوص با نام Endobrush بیرون آورده می شوند و کانال کیست با استفاده از محلول شستشو ، پاکسازی خواهد شد.

درصد موفقیت این درمان ، در حدود هشتاد و هشت درصد گزارش داده شده است. بیمارانی که تحت این پروسه قرار گرفته بودند ، اعلام کردند که بعد از حدود سه هفته ، زخم هایشان بسته شده ، هیچ اثری از عفونت و التهاب مشاهده نکردند و ترشحات نیز به طور کامل قطع شدند.

احتمال بروز دوباره سینوس پیلونیدال و یا درمان نشدن آن در این تکنیک در حدود هشت درصد می باشد. مدت زمانی که انجام این جراحی به طول می انجامد نیز در حدود سی دقیقه می باشد. این رویکرد درد بسیار کمی دارد که می توان آن را به سادگی با استفاده از داروهای مسکن برطرف کرد. این درد نیز بیشتر به خاطر برش های ایجاد شده می باشد تا خود پروسیجر. نکته مثبت این رویه این است که دوره نقاهت کوتاه تری دارد و نیازی نیست مدت زیادی را مرخصی بگیرید.

بعد از تخلیه کسیت ، در پایان پزشک یکی از روندهای زیر را اتخاد می کند:

باز نگه داشتن زخم: در این حالت ، برش چراحی بخیه نشده و باز می ماند. پانسمانی بر روی آن قرار گرفته و به محل جراحت اجازه داده می شود تا از داخل و خارج ترمیم شود. این روند ریکاوری طولانی تری را در پی دارد اما احتمال وقوع مجدد سینوس پیلونیدال پس از آن بسیار کم است.

بستن زخم ها با بخیه: هر چند در این حالت دوره نقاهت برای فرد کوتاه تر و آسان تر می باشد اما ریسک وقوع دوباره کیست بسیار زیاد است. برخی از پزشکان برش ها را تا طرفین شکاف باسن ادامه می دهند که در این حالت ترمیم آن بسیار دشوار خواهد بود به همین سبب با استفاده از بخیه آن را می بندند.

بسته به شدت عارضه و نوع روند درمانی ، معمولاً با گذشت 4 الی 10 هفته ، سینوس پیلونیدال به طور کامل بهبود می یابد.

مراقبت از محل جراحت ها بعد از جراحی سینوس پیلونیدال در تهران از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. بعد از اتمام عمل ، تیم پزشکی نحوه تعویض پانسمان و چگونگی مراقبت از محل برش ها را با جزئیات کامل در اختیار فرد قرار می دهند. همچنین لازم است که موهای اطراف محل زخم ها را شیو شوند تا مانع از قرارگیری آن ها در آن ناحیه گردند.

همچنین در دوره ریکاوری بهتر است از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید. در مورد تغذیه نیز باید گفت که برای جلوگیری از بروز یبوست و فشار آوردن به خود هنگام عمل دفع ، میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید. زیرا این مواد دارای فیبر بوده که باعث آسان سازی فعالیت روده می شوند.

درمان سینوس پیلونیدال بدون جراحی

در صورتی که شما نیز به هر دلیلی مایل به انجام جراحی های تهاجمی نمی باشید ، در این قسمت با ما همراه باشید تا روش هایی را برای درمان کیست مویی بدون جراحی خدمت شما ارائه دهیم.

تکنیک های کمپرس گرم

در صورتی که روزی چندبار یک کمپرس گرم و داغ را روی کیست قرا دهید ، درد و خارش با کاهش قابل توجهی رو به رو می گردد. یک حوله کاملا تمیز را با آب گرم خیس کنید و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید ؛ با این کار جریان خون نیز بهبود می یابد. به علت افزایش گردش خون ، درد کمتر شده و ریکاوری با سرعت بیشتری انجام می گردد. بهره گرفتن از کمپرس گرم روزانه به مدت پانزده دقیقه می تواند تاثیر چشم گیری در بهبود این بیماری داشته باشد.

استفاده از وان آب داغ

در صورتی که شما نیز به سینوس پیلونیدال مبتلا شده اید ، نشستن در یک وان یا تشت آب گرم می تواند در از بین بردن درد و ناراحتی تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. این امر درد را کاهش داده و از بدتر شدن این کیست جلوگیری می کند.

دارو و پماد

طب هومیوپاتی و الوپاتی روش هایی هستند که به بهبود این سینوس کمک می کنند. در الوپاتی ، آنتی بیوتیک های گوناگون به شکلی گسترده و مکرر برای درمان سینوس هایی که در وضعیت شدید قرار ندارند استفاده می شوند. بنابراین در صورتی که در مراحل اولیه این عارضه قرار داشته باشید ، تنها کمی احساس ناراحتی خواهید داشت و با درد و التهاب رو به رو نخواهید شد. به همین جهت پزشکان بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران ، تنها چند آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا با درمان عفونت احساس ناراحتی را به حداقل برساند. برای کاهش درد ، ایبوپروفن و استامینوفن مورد استفاده قرار می گیرند.

بعد از درمان سینوس پیلونیدال از انجام امور ذیل اجتناب کنید:

  1. به مدت یک هفته یا بیشتر وسایل سنگین وزن را حمل نکرده و به تمرینات ورزشی پر فشار مشغول نشوید.
  2. برای 6 الی 8 هفته از ورزش های مانند دوچرخه سواری امتناع ورزید.
  3. تا زمانی که زخم هایتان به طور کامل بهبود نیافته اند ، از رفتن به استخر و شنا بپرهیزید.

چه کسانی در معرض خطر سینوس پیلونیدال هستند؟

هر فردی ممکن است در طول زندگی خود در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار گیرد ولی برخی افراد ، در معرض خطر ابتلای بالاتری قرار دارند. این گروه از افراد عبارتند از :

  • مردان ( در مردان در مقایسه با زنان ، سینوس پیلونیدال ، سه الی چهار برابر بیشتر تشخیص داده می شود).
  • افراد بین سن بلوغ تا 40 سالگی ( سن میانگین ابتلا به این نوع کست ، 20 الی 35 سالگی می باشد).
  • کارمندانی که در طول روز می نشینند ( شامل رانندگان و کارمندان اداری )
  • افراد چاق ( شامل افراد سنگین وزن تا چاق )
  • افراد دارای موهای بدن ضخیم ( این ویژگی می تواند در خانواده ، جنبه وراثتی داشته باشد)
  • افرادی که لباس های تنگ می پوشند ( این کار می تواند باعث بدتر شدن شرایط شود)

آیا سینوس پیلونیدال کشنده است؟

این بیماری به خودی خود ، کشنده نیست. علاوه بر درد ، سینوس پیلونیدال می تواند برخی مشکلات سلامت دراز مدت را موجب شود. این مشکلات سلامت شامل موارد زیر می باشد:

  • تشکیل یک یا چند کیست برگشتی که در یک ناحیه یا نواحی متفاوت شکل گرفته و اغلب محل تجمع آنها ناحیه باسن می باشد. اگر کیست پیلونیدال شما برگشت داشته باشد ، شما به نوع مزمن این بیماری مبتلا هستید.
  • عفونت های سیستمیک ( زمانی که عفونت در سراسر بدن شما پخش می شود). عفونتی که در تمام بدن پخش شده است ، می تواند بلافاصله زندگی فرد را تهدید کند.
  • سرطان ( بخصوص کارسینوم سلول اسکواموس (SCC). این سرطان در موارد بسیار نادر در اثر سینوس پیلونیدال بوجود می آید. ولی این نوع سرطان پوست گاهی اوقات در اثر ابتلا به این بیماری اتفاق می افتد. اگر پزشک کیست پیلونیدال را در شما تشخیص دهد ، معمولاً نمونه ای از چرک را گرفته و آن را برای اطمینان از سرطانی نبودن آن ، تحت آزمایش قرار می دهد.

با مراجعه به یک کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران می توانید ریسک بروز هر یک از موارد بالا را تا حد زیادی کاهش دهید.

سینوس پیلونیدال + شفا کلینیک

آیا در صورت ابتلا به سینوس پیلونیدال باید از محل کار مرخصی گرفت؟

توصیه پزشک شما در شفا کلینیک این است که بر حسب نوع علائم گاهی لازم است مدتی را از محل کار خود مرخصی بگیرید. ابتلا به کیست پیلونیدال ، خصوصاً در صورتی که کار شما نشستنی باشد ، باعث بروز درد می شود. با پزشک خود در خصوص روش های احساس راحتی بیشتر در محل کار خود و گزینه های درمان برای تسکین درد ایجاد شده در اثر کیست پیلونیدال ، گفتگو کنید.

سوالات متداول

آیا سینوس پیلونیدال وراثتی است ؟

در برخی موارد ، این بیماری می تواند جنبه وراثتی داشته باشد ( شما می توانید آن را از اعضای خانواده تان به ارث ببرید). سابقه خانوادگی شما می تواند در تعیین این موضوع که آیا مبتلا به کیست هستید یا خیر ، دخیل باشد.

آیا سینوس پیلونیدال ، واگیر دار است؟

این بیماری یک مشکل پوستی است که واگیر دار نمی باشد ، یعنی نمی تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. اخیراً بسیاری از محققان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که سینوس های پیلونیدال ، در اثر موهای دارای رشد برگشتی به داخل ، بوجود می آیند.

آیا در طول دوره بارداری احتمال ابتلا به سینوس پیلونیدال وجود دارد ؟

هر چند سینوس های پیلونیدال بیشتر در میان مردان رواج دارند ، ولی زنان باردار نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. اگر در ناحیه باسن خود احساس درد می کنید ، این می تواند نشانه ای از این یماری نشیمنگاهی بوده و ارتباطی به دردهای دوران بارداری نداشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا سینوس پیلونیدال به طور خود بخود درمان می شود؟

سینوس های پیلونیدال ، گاهی اوقات تخلیه شده و به طور خودبخود محو می شوند. اگر به نوع مزمن مبتلا هستید ، علائم شکل رفت و برگشتی خواهند داشت. بنابراین بهتر است به یک مرکز درمان کیست مویی خوب در تهران مراجعه فرمایید.