زمان مطالعه: 15 دقیقه

زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی، جزو شایع ترین عفونت های آمیزشی محسوب می گردد، ویروس HPV که نوعی ویروس دی ان ای دار است عامل اصلی بروز زگیلهای تناسلی می باشد. این بیماری در اوایل ظهور خود به شکل زگیل های بسیار کوچک در ناحیه تناسلی فرد نمایان می گردد. اگر از این بیماری رنج می برید و می خواهید اطلاعات مفیدی درباره آن کسب کنید حتما حتما حتما این مقاله شفا کلینیک ، بهترین کلینیک بیماری های نشیمنگاهی واقع در تهران را تا انتها مطالعه کنید.

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

انواع زگیل تناسلی

زگیلهای تناسلی به دو نوع زیر تقسیم می شوند :

  • زگیلهای تناسلی کم خطر : محل بروز و ایجاد این نوع از زگیل های تناسلی بیشتر در قسمت های بیرونی ناحیه تناسلی بوده و کمتر در نواحی داخلی ایجاد می شوند. همچنین باید گفت که این نوع از زگیل های تناسلی موجب بروز سرطان در افراد نمی شوند.
  • زگیل های تناسلی پرخطر : این نوع از زگیلهای تناسلی به قسمت های داخلی و درونی دستگاه تناسلی نفوذ نموده و عامل اصلی ایجاد سرطان هستند.

چه اشخاصی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

  • افرادی که رابطه جنسی محافظت شده ندارند.
  • اشخاصی که بدون آگاهی از سابقه و سلامت جنسی دیگران با آن ها وارد رابطه می شوند.
  • افرادی که دارای روابط آزاد بوده و از نظر جنسی بسیار فعال می باشند.
  • اشخاصی که به سایر عفونت های جنسی مبتلا هستند.
  • افرادی که دارای بیش از 1 شریک جنسی می باشند.

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

عوارض ابتلا به زگیل های تناسلی

باید گفت که در بیشتر موارد زگیل تناسلی مشکل خاصی را برای افراد ایجاد نکرده و بی خطر هستند ولی در برخی موارد دیگر مشکلات جدی را برای آن ها در پی خواهند داشت که عبارتنداز:

  1. ایجاد سرطان : این امکان وجود دارد که ویروس پاپیلومای انسانی منجر به بوجود آمدن سرطان سوراخ مقعد، سرطان واژن و سرطان سرویکس رحم در افراد گردد.
  2. ایجاد مشکلات بارداری : یکی از مشکلاتی که زگیلهای تناسلی در دوران بارداری ایجاد می کنند اختلال در دفع ادرار می باشد.

همچنین باید گفت که ابتلا به زگیل تناسلی موجب کاهش توانایی واژن در هنگام زایمان طبیعی شده و در موارد نادر ممکن است ویروس اچ پی وی به گلوی نوزاد منتقل شده و او را درگیر کند. ابتلا به عفونت بوسیله ویروس HPV در دستگاه تناسلی می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود. ویروس HPV دارای انواع مختلفی بوده و تمام انواع آنها باعث بروز سرطان نمی شوند. به منظور پیشگیری از وقوع مشکل ، انجام آزمایش پاپ اسمیر در یک کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران توصیه می شود.

 

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی -شفا کلینیک

 

راه های انتقال زگیل تناسلی

انتقال زگیل های تناسلی در بیشتر مواقع از طریق تماس پوستی و برقراری روابط جنسی از فرد مبتلا به فرد دیگر صورت می پذیرد. از میان روش های انتقال این بیماری خطرناک می توان به مواردی همچون برقراری رابطه جنسی از طریق واژن ، رابطه جنسی از طریق مقعد ، برقراری رابطه از طریق دهان ، لمس کردن آلت تناسلی فرد مبتلا و لمس نمودن آلت تناسلی خود ، وارد کردن انگشت داخل واژن ، استفاده از وسایل شخصی و جنسی فرد مبتلا ، تماس آلت های تناسلی با یک دیگر و بوسیدن اشاره کرد.

به یاد داشته باشید در برخی از موارد که بسیار نادر نیز هستند ، ممکن است این ویروس در دوران بارداری بر روی جنین نیز تاثیر بگذارد و از طریق مادر به رحم و جنین انتقال پیدا کند ، زیرا دی ان ای ویروس HPV در مایع آمنیوتیک و بند ناف پیدا شده است. حتی در برخی از مواقع نیز ممکن است انتقال ویروس زمانی رخ دهند که نوزاد از رحم به سمت واژن حرکت می کند. این اتفاق باعث ایجاد پاپیلوما در دهان ، گلو و ریه های نوزاد می شود.

از طرفی دیگر ممکن است والدین یا افرادی که به زگیل تناسلی دچار هستند و دستانشان آلوده به این ویروس است در زمان تعویض پوشک نوزاد یا بوسیدن او این ویروس را به نوزاد منتقل کند.

 

زگیل-تناسلی---شفا-کلینیک

 

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی ، باید تعداد شرکای جنسی ، محدود شود. همچنین ، اطمینان از سلامت و عدم ابتلای شریک یا شرکای جنسی به این بیماری ، بسیار حائز اهمیت است. استفاده از کاندوم بعنوان یک محافظ اندام تناسلی نیز می تواند یک سد محافظتی محسوب شود. واکسیناسیون نیز جزو یکی دیگر از راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی می باشد.

  • استفاده از واکسن : تزریق واکسن های گارداسیل 9 یکی از روش های مصون ماندن از ابتلا به این مشکل می باشد که قابل تزریق به افراد بین 9 تا 45 سال می باشد. نکته ای که افراد باید در رابطه با تزریق این واکسن ها بدانند این است که تاثیرگذاری تزریق زمانی دارای تاثیر بیشتری خواهد بود که فرد درگیر ویروس اچ پی وی نباشد.
  • استفاده از کاندوم : رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم، احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را تا حد نسبتاً زیادی کاهش می دهد. عملکرد کاندوم به گونه ای است که خطر انتقال و انتشار ویروس HPV را کاهش داده و کم می کند.
  • از برقراری روابط جنسی آزاد و پرخطر بپرهیزید : چنانچه اقدام به برقراری اینگونه روابط می کنید بهتر است تا پیش از آن از شریک خود در مورد بیماری هایی که به آن ها ابتلا دارد سوال کرده و مطمئن شوید که به بیماری های جنسی مبتلا نیست.
  • شستن دست ها : شستن دست ها می توانند خطر ابتلا به ویروس HPV و انتقال آن به سایر بخش های بدن و افراد را کاهش دهد. از همین رو توصیه می شود به طور مرتب دستانتان را با آب و صابون بشویید.
  • آزمایش منظم پاپ اسمیر : حتی اگر ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی هیچ علائمی نداشته باشد ، می تواند موجب بروز سرطان دهانه رحم شود ، به همین دلیل پیروی کردن از توصیه ها برای انجام تست پاپ اسمیر از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است.

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی

زگیل در ناحیه تناسلی از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به زگیل های عادی دارند تنها تفاوت میان آن ها، محل ایجادشان است. زگیلهای تناسلی فقط می توانند در نواحی مخاطی بدن رشد کنند که این نواحی عبارتنداز:

  • ناحیه مقعد
  • ناحیه تناسلی
  • ناحیه دهان (زبان، لب ها و گلو) ؛ در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی با فردی که آلوده می باشد ممکن است این زگیل ها در اطراف گلو، زبان و لب های فرد بروز نمایند.

مهم ترین نشانه های زگیل تناسلی

  1. وجود زائده هایی سفت، برجسته و گوشتی شبیه به زگیل در اطراف نواحی دهان، ناحیه تناسلی و مقعد
  2. وجود تک زگیل هایی به شکل پراکنده، بزرگ یا ریز و متراکم شبیه به خوشه
  3. احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی یا ادرار کردن
  4. احساس خارش و سوزش در محل زگیل ها
  5. وجود ترشح در محل زگیل ها

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

علت ایجاد زگیل های تناسلی چیست؟

همانگونه که گفتیم نوعی ویروس انسانی به نام HPV دلیل اصلی ایجاد زگیل تناسلی می باشد، این ویروس بسیار مسری است به طوریکه بلافاصله بعد از تماس پوست به پوست و برقراری رابطه جنسی با شخص مبتلا، وارد بدن می گردد. ویروس اچ پی وی بیش از 100 نوع مختلف دارد به طوریکه نوعی از این ویروس ها که کم خطر هستند تنها موجب ایجاد زیل های تناسلی شده و خطر جدی تری را برای افراد به دنبال ندارند ولی برخی دیگر ارتباط مستقیمی با ایجاد بعضی از سرطان های زیر دارند:

  • سرطان مقعد
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان آلت تناسلی مرد
  • سرطان زبان
  • سرطان واژن
  • سرطان دهان
  • سرطان گلو
  • سرطان حنجره

مهم ترین و اصلی ترین عامل برای انتقال زگیلهای تناسلی رابطه جنسی و برقراری رابطه پوست به پوست مستقیم با شخص مبتلا می باشد و استفاده از کاندوم تاثیر چندانی در کاهش خطر انتقال زگیل تناسلی ندارد، بنابراین شریک جنسی خود را با دقت انتخاب کنید. اگر با بروز این بیماری در کودکان مواجه شویم دو احتمال را باید مورد بررسی قرار دهیم:

  1. سوءاستفاده جنسی از کودک
  2. تماس دست شخص آلوده با پوست کودک

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

تشخیص زگیل تناسلی در خانه امکان پذیر است؟

این زگیل ها را می توان از روی شکل ظاهری آنان تشخیص داد اما تشخیص نوع آن و همچنین دلیل ایجاد آن برای یافتن راهکار درمانی موثر کار آسانی نبوده که بتوان در خانه انجام داد از همین رو نیاز است تا در بهترین کلینیک درمان زگیل تناسلی در تهران از آن ها نمونه برداری شود. در ادامه برخی از تست هایی که به این منظور انجام می شوند را نام برده ایم :

پاپ اسمیر یا تست پاپ

به طور کلی بانوان باید به شکل مرتب این تست را انجام دهند زیرا این آزمایشات می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه و همچنین مشاهده تغییرات واژن کمک کنند. در این تست ، پزشک با بهره گرفتن از ابزاری که با نام اسپکولوم شناخته می شود واژن و رحم را باز نگه می دارد. سپس با یک وسیله بلند از گردنه رحم نمونه برداری خواهد کرد سپس این نمونه ها در آزمایشگاه تحت بررسی قرار خواهند گرفت تا مشکلات موجود مشخص شوند.

آزمایش HPV

در این تست برای تشخیص زگیل تناسلی از سلول های لگن نمونه برداری می شود. سپس این سلول ها مورد ارزیابی قرار می گیرند تا انواع مختلفی از این ویروس که به سرطان منجر می شود ، شناسایی گردند. البته توجه داشته باشید تنها برخی از انواع HPV به سرطان مرتبط اند. این آزمایش برای بانوان زیر سی سال به انجام نمی رسد ، چون در این سنین زگیلهای تناسلی خود به خود درمان خواهد شد.

آزمایش خون

یکی دیگر از رویکردهایی که به وسیله آن می توان وجود ویروس را تشخیص داد ، تکنیک مولکولی نام دارد. این رویه را می توان هم برای زنان و هم برای مردان به انجام رساند. آزمایش مولکولی دقت خیلی بالایی دارد و پزشک قادر است از طریق آن تشخیص دهد شخص به زگیل تناسلی ابتلا یافته یا خیر. از تکنیک های این رویکرد ، می توان ژنوتایپینگ را نام برد. در این متد که در شفا کلینیک ، بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی تهران انجام می شود ، ویروس توالی یابی شده و نتیجه به دست آمده ابتلای مراجعه کننده به ویروس را مشخص می کند.

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

آیا زگیل های تناسلی در زنان با مردان متفاوت است؟

زگیل های تناسلی در زنان می توانند نواحی دهانه و دیواره های واژن و مقعد ، کانال مقعد و دهانه رحم را درگیر کنند. همچنین در صورت داشتن ارتباطات جنسی از راه دهان، گاهی لب ها، زبان و گلو نیز آلوده به این بیماری می شود. زگیل تناسلی در مردان می تواند در نوک یا در طول آلت تناسلی، بیضه ها یا مقعد شکل گیرد. در مردان نیز در صورت داشتن ارتباط جنسی دهانی، ممکن است ناحیه دهان، زبان و گلو درگیر بیماری شود.

نحوه انتقال ویروس

این بیماری ممکن است در مواردی از قبیل برقراری ارتباط جنسی بدن استفاده از آلات محافظتی از اندام تناسلی، از طریق شریک جنسی آلوده به فرد سالم انتقال پیدا کند. به همین دلیل هر یک از شرکای جنسی در صورت ابتلا به این عارضه باید حتماً به فرد مقابل، موضوع را اطلاع دهد. سیستم ایمنی ضعیف نیز یکی دیگر از عواملی است که احتمال ابتلا به این بیماری را در ارتباط جنسی کنترل نشده، شدت می بخشد.

زگیل تناسلی و بارداری

ابتلا به این زگیل در دوران بارداری ، می تواند مشکلاتی را در زمان زایمان ایجاد کند. گاهی اوقات زگیلهای تناسلی بزرگ شده و زایمان را برای مادر دشوار می کند. بعلاوه، تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری، گاهی بر روی بزرگ شدن و تکثیر زگیل ها و زیاد شدن تعداد آنها نیز تاثیر گذار است.

  • آیا کودک متولد شده از مادر مبتلا به زگیل در تناسلی ، در معرض آسیب است؟

متاسفانه، در برخی موارد در صورت ابتلا مادر به زگیل در ناحیه تناسلی، کودک نیز در ناحیه مجرای تنفسی از راه گلو، به این بیماری دچار می شود. در چنین شرایطی لازم است بمنظور بازگشایی مسیر تنفس، کودک تحت جراحی قرار گیرد.

بهترین درمان زگیل تناسلی در شفا کلینیک آنلاین

شفا کلینیک آنلاین یکی از تخصصی ترین و پیشرفته ترین مراکز موجود برای تشخیص و درمان زگیلهای تناسلی است که با استفاده از تجهیزات فوق مدرن و به روز به درمان زگیل با لیزر که موثرترین روش در حال حاضر برای درمان این بیماری می باشد، می پردازد. این عارضه شاید به نظر ساده و بسیار کوچک به نظر برسند ولی به قدری خطرناک هستند که می توانند بدن شمار را میزبان انواع سرطان نمایند، بنابراین در انتخاب کلینیک دقت کرده و یک کلینیک درمان زگیل تناسلی خوب در تهران را انتخاب کنید که از تیمی متخصص تشکیل شده باشد.

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

 

درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی ، یکی از شایع ترین عفونت هایی است ، که از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود و عامل بروز این عفونت ، ویروس HPV می باشد. زگیلهای تناسلی ، در بافت های مرطوب اندام جنسی نمود پیدا می کنند ، و به صورت برآمدگی های کوچکی به نظر می رسند. اگر زگیل های تناسلی ، درد و آزاری برای شما ایجاد نکنند ، ممکن است نیازی به اتخاذ روند درمانی نیز نباشد. اما در صورت بروز سوزش ، خارش و درد در اندام تناسلی ، یا برای پیشگیری از انتقال احتمالی عفونت به فرد دیگر ، و جلوگیری از پراکنده شدن آن در سایر بخش های اندام جنسی ، می توانید برای درمان آن به یک پزشک خوب برای درمان زگیل تناسلی در تهران مراجعه کنید. او پس از معاینه ، راه های مختلف درمان را به شما پیشنهاد می دهد.

راه های درمان زگیل ناحیه تناسلی در تهران

  • استفاده از دارو برای درمان زگیل تناسلی

در این روند درمانی ، از پمادها و محلول هایی استفاده می شود ، که مستقیماً بر روی زگیل اعمال شده و آن را از بین می برند. البته جهت استعمال برخی از آن ها نیاز است ، به پزشک مراجعه نمایید تا او دارو را در محل مورد نظر استفاده کند.

  • کرم موضعی ایمی کیمود (Imiquimod)

این کرم با نام تجاری آلدرا نیز شناخته می شود. کرم موضعی ایمی کیمود ، سبب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن می شود ؛ از این رو بدن توانایی لازم برای مقابله با زگیل های تناسلی ، را به دست می آورد. تا زمانی که کرم کاملاً جذب ناحیه تناسلی نشده است ، رابطه جنسی برقرار نکنید ؛ زیرا برای پوست پارتنرتان آزار دهنده خواهد بود.

  • تری کلرواستیک اسید

این ماده شیمیایی ، که برای درمان زگیل تناسلی نیز کاربرد پذیر است ، زگیلهای تناسلی را می سوزاند و تا حدودی سوزش و درد به همراه دارد.

  • پماد سینکتکاینز(Sinecatechins)

این پماد برای از بین بردن ، زگیل های خارجی اندام جنسی یا زگیل های اطراف مقعد ، مورد استفاده قرار می گیرد. پس از استعمال پماد سینکتکاینز ، پوست اندام جنسی تا حدودی به قرمزی ، سوزش یا خارش و درد ، دچار می شود.

 

زگیل تناسلی - شفا کلینیک

 

  1. محلول پودوفیلین و پودوفیلوکس

پودوفیلین یک محلول با ترکیبات گیاهی است ، که به تخریب زگیل ها کمک می کند. برای استعمال این محلول باید به بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی واقع در تهران مراجعه کنید. پودوفیلوکس نیز از ترکیبات مشابه ساخته شده است ؛ اما تفاوت آن با پودوفیلین این است ، که استعمال آن در خانه امکان پذیر است. پودوفیلوکس تنها برای زگیل های خارجی قابل استفاده می باشد. همچنین استعمال آن برای زنان باردار توصیه نمی شود. اثرات جانبی ناشی از این محلول ، سوزش خفیف پوست ، درد یا گرفتگی می باشد.

در شرایط زیر ، برای از بین بردن زگیل تناسلی ، می توان به پروسه های جراحی روی آورد :

  • در صورتی که اندازه زگیل های تناسلی بزرگ باشند.
  • چنانچه استعمال دارو در درمان آن ها مؤثر واقع نشده باشد.
  • اگر که فرد در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شده باشد.
  • کرایوتراپی ( انجماد با استفاده از نیتروژن مایع )

در عمل انجماد یا کرایوتراپی ، پزشک با استفاده از نیتروژن مایع ، سبب انجماد زگیل در ناحیه تناسلی می شود. سپس ، وی اجازه می دهد تا دمای بافت زگیل و نواحی اطراف آن ، کاهش یابد و همین تغییرات ناگهانی دما ، سبب تخریب بافت زگیل می شود. با توجه به بزرگی یا کوچکی زگیل ها ، پزشک تعداد دفعات تکرار کرایوتراپی را مشخص می نماید. احتمال دارد در طول فرایند کرایو تراپی ، سوزش خفیفی احساس کنید.

  • الکتروکاتری

در روند الکتروکاتری ، پزشکان شفا کلینیک ، بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی و زگیل تناسلی در تهران با استفاده از جریان الکتریکی کم ولتاژ ، زگیل های موجود در آلت جنسی آقایان ، واژن و مقعد را می سوزاند. بروز کمی درد در طول فرایند ، محتمل است ؛ به همین دلیل دکتر از داروی بی حسی موضعی استفاده می کند. در صورت تعدد زگیل ، ممکن است فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. پس از پایان پروسه الکتروکاتری ، احتمال دارد درد خفیف ، ورم و قرمزی ، بروز پیدا کند.

  • برش جراحی

پزشک با استفاده از تیغ جراحی ، در اطراف زگیل تناسلی یک برش ایجاد می کند. از همین طریق ، زگیلهای تناسلی را از پوست جدا کرده و آن را از اندام جنسی ، خارج می کند. در پایان عمل ، برش ها با استفاده از بخیه ، بسته می شوند. پروسه جراحی این عارضه ، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می پذیرد. معمولاً برای درمان زگیل های بازگشتی ، عمل جراحی انجام می شود. این پروسه ممکن است درد خفیفی را در پی داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

در رویکرد لیزر درمانی ، برای تخریب زگیل تناسلی ، در بهترین کلینیک درمان زگیل تناسلی در تهران از پرتوهای نوری پر توان استفاده می شود. این پروسه تا حدودی هزینه بر محسوب شده ، و عموماً برای درمان زگیل هایی کاربرد دارد ، که در سطح گسترده ای پراکنده شده اند و همچنین دیگر روندهای درمانی ، بر روی آن ها تأثیر چشمگیری نداشته اند. یکی از مزایای لیزر درمانی ، کاهش میزان آسیب های بافتی است.

 

زگیل تناسلی + شفا کلینیک

 

ایا زگیل تناسلی در کودکان خطرناک است ؟

ویروس اچ پی وی به خودی خود نمی تواند کشنده باشد اما حدود 70 درصد کسانی که به سرطان پوست و سرطان رحم دچار بودند به این ویروس مبتلا بوده اند. پس می توانیم نتیجه بگیریم همانطور که وجود این عارضه برای بزرگسالان خطرناک ، آزار دهنده و کشنده است ، برای کودکان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند نیز خطرناک می باشد. ویروس زگیل تناسلی یا اچ پی وی نوع پر خطر 16 و 18 بسیار خطرناک و کشنده است. اگر به موقع نسبت به درمان این بیماری اقدام کنید قطعا می توانید به کمک دارو درمانی یا سایر روش های درمانی کنترل کنید.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود ؟

زگیل ناحیه تناسلی ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه یا حتی چند سال پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر گردد. از همین رو ، تعیین زمان دقیق ابتلا به ویروس اچ پی وی واینکه چه کسی یا از چه چیزی به آن دچار شده اید بسیار دشوار می باشد. در صورت بروز علائم پس از 6 ماه تا 1 سال بعد از آلوده شدن به ویروس اچ پی وی نمایان می گردد. شما ممکن است با وجود ابتلا به ویروس اچ پی وی به زگیل تناسلی دچار نشوید و علائمی را در خود مشاهده نکنید. از همین رو بعد از برخورد یا برقراری ارتباط جنسی با فرد الوده بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

چرا که ممکن است ناخواسته آن را به سایر افراد نیز منتقل کنید. برخی از افراد تنها یک بار در طول زندگی خود به این عارضه دچار می شوند اما در  بعضی دیگر ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی مجددا عود کرده و حتی پیشرفت کند.

زگیل تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی در دختران مجرد نادر است، اما در صورت بروز آن، بهتر است به سرعت به یک پزشک متخصص بیماری های نشیمنگاهی مراجعه کنید. زگیل تناسلی یک علامت عفونت تناسلی است که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.
پزشک می‌تواند ارزیابی کاملی انجام دهد و بررسی کند که آیا علائم مشاهده شده مربوط به زگیل تناسلی یا سایر علل هستند. در صورت تأیید زگیل تناسلی، پزشک ممکن است تست‌های لازم را انجام دهد و درمان مناسب را تجویز کند.
همچنین، اگر هر گونه علامتی از عفونت تناسلی ظاهر شده است، توصیه می‌شود که از روابط جنسی جلوگیری شود تا از انتقال عفونت به دیگران جلوگیری به عمل آید. به علاوه، اطلاع به همسر یا همراه جنسی خود نیز مهم است تا ایشان نیز در صورت لزوم به درمان بپردازند.

علت زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی و بدون دخول

علت زگیل تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس می‌تواند از طریق تماس پوستی با فرد آلوده منتقل شود. این تماس ممکن است از طریق رابطه جنسی، تماس با پوست آلوده یا استفاده مشترک از حوله یا لباس زیر آلوده رخ دهد.
بنابراین، حتی اگر رابطه جنسی نداشته باشید یا دخول نداشته باشید، باز هم می‌توانید به زگیل تناسلی مبتلا شوید. این امر به این دلیل است که ویروس HPV می‌تواند از طریق تماس پوستی با پوست آلوده منتقل شود.
در اینجا چند راه احتمالی برای ابتلا به زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی و بدون دخول آورده شده است:
  • تماس پوستی با پوست آلوده: این می‌تواند از طریق تماس جنسی دهانی، تماس با پوست آلوده در هنگام بوسیدن یا در آغوش گرفتن یا استفاده مشترک از حوله یا لباس زیر آلوده رخ دهد.
  •  
  • انتقال از مادر به فرزند هنگام زایمان: این امر نادر است، اما می‌تواند رخ دهد.
  •  
  • انتقال از طریق خون: این امر نیز نادر است، اما می‌تواند در صورت انتقال خون آلوده رخ دهد.
 
اگر نگران ابتلا به زگیل تناسلی هستید، بهتر است با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. متخصص زنان و زایمان می‌تواند آزمایش‌هایی را برای تشخیص زگیل تناسلی انجام دهد.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به یک سری از سوالات پر تکرار بیماران در خصوص این بیماری می پردازیم.

آیا زگیل تناسلی برای همیشه در بدن ما باقی می ماند ؟

این را باید بدانید که ویروس hpv که عامل بروز زگیلهای تناسلی است ، تحت هیچ روند درمانی از بین نمی رود. اما زائده های گوشتی یا همان زگیل ها که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند ، با یکی از راه های درمانی اشاره شده در مقاله ، رفع می گردند.

آیا این عارضه واگیر و مسری است ؟

کسانی که به بیماری زگیل تناسلی دچار هستند ، می تواند از طریق تماس پوستی با آن ناحیه ، فرد دیگری را به آن مبتلا سازند. عمدتاً این بیماری از طریق روابط جنسی به بین افراد انتقال پیدا می کند.

بعد از چند مدت ممکن است زگیل ها دوباره عود پیدا کنند ؟

اینکه چه مدت بعد از درمان ، فرد عود بیماری را تجربه کند به مواردی همچون میزان فعالیت های جنسی و البته قدرت سیستم ایمنی بدن او بستگی دارد. به طور کلی برخی افراد 12 هفته ، برخی 6 ماه و گروهی هم یکسال بعد شاهد وقوع مجدد بیماری هستند. البته باز هم نمی توان زمان کاملا دقیق و یکسانی را برای همه افراد اعلام کرد.

آیا زگیل های تناسلی خطرناک هستند ؟

زگیل ها و گونه ای از ویروس hpv که منجر به بروز این بیماری می شوند ، به خودی خود مشکل خاصی را ایجاد نمی کنند و در اکثر اوقات باعث آزار و اذیت فرد می شوند. اما عدم کنترل و درمان ان ممکن است باعث شود ناحیه درگیر مستعد ابتلا به بیماری جدی تری شود.

آیا ممکن است با نشستن بر روی توالت فرنگی ، به زگیل تناسلی دچار شویم ؟

این بیماری در گروه بیماری های مقاربت جنسی قرار دارد بنابراین عامل وقوع این بیماری تنها از طریق پوست و آمیزش جنسی میان افراد منتقل می شود. با نشستن بر روی توالت فرنگی تماس پوستی صورت نگرفته بنابراین بیماری نیز منتقل نمی شود.

دانلود فایل : زگیل تناسلی – PDF