زمان مطالعه: 8 دقیقه

توده های تناسلی زائده های کیست مانندی هستند که در ورودی اندام تناسلی برخی زنان شکل می گیرد. در حالت نرمال، این توده ها قابل رویت نبوده و وجود آن ها در ناحیه تناسلی، احساس نمی شود، ولی زمانی که بزرگ می شوند، اغلب دردناک بوده و در اثر عفونی شدن، تولید چرک می نمایند. در این شرایط درمان توده های تناسلی ، به یک الزام تبدیل می شود. در این مقاله شفا کلینیک بهترین مرکز و کلینیک درمان توده های تناسلی در تهران به این موضوع پرداخته است پس جهت کسب اطلاعات بیشتر ادامه مقاله را مطالعه کنید.

درمان توده های تناسلی - شفا کلینیک

روش های درمان توده های تناسلی در تهران

این نوع توده که توده های کیست مانند حاوی چرک می باشند، بر حسب دامنه گسترش و اندازه آن ها، و نیز برخی فاکتورهای دیگر از قبیل سطح درد و التهاب، با رویکردهای مختلف و متناسب، تحت درمان قرار می گیرند.

  • رعایت بهداشت

یکی از روش هایی که برای درمان توده های تناسلی توصیه می شود، رعایت بهداشت است. دو فاکتور گرما و رطوبت، عواملی هستند که شرایط را برای رشد باکتری مهیا کرده و می تواند منجر به بروز این توده ها شود. ناحیه تناسلی خود را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید و ترجیحاً از شورت هایی که جنس آنها پنبه ای است استفاده کنید تا رطوبت در ناحیه تناسلی شما شکل نگیرد. در طول دوره قائدگی، مرتباً نوار بهداشتی تان را عوض کنید.

  • درمان خانگی و گرما درمانی

یکی از روش های خانگی درمان توده های تناسلی استفاده از روش های خانگی شامل نشستن در وان آب گرم برای از بین بردن چرک داخل توده می باشد. در وان آبی که تا ارتفاع چند سانتی متری پر از آب گرم شده است، بنشینید. آب نباید به اندازه ای گرم باشد که باعث سوختن پوست شود، ولی باید حتماً دارای گرمای نسبی باشد. روش اجرای این روند به این ترتیب است که بعد از پر کردن وان با آب گرم تا ارتفاع چند سانتی متری، باید در طول روز، 3 الی 4 بار، هر بار به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل آن بنشینید.

  • مداخلات جراحی

زمانی که این توده ها، بزرگ و دردناک باشند، درمان، شامل تخلیه توده خواهد بود. چرک در واقع عفونتی است که در داخل یک فضای بسته، محبوس شده است و آنتی بیوتیک ها نمی توانند به انداه کافی وارد این فضای بسته شوند. بنابراین، درمان توده تناسلی، باید به گونه ای باشد که امکان تخلیه چرک و عفونت از آن فراهم گردد. در این مورد بهتر است به بهترین مرکز درمان توده تناسلی در شهر خود مراجعه کنید و جهت شناسایی بهترین مرکز یا کلینیک می توانید به عنوان مثال در گوگل بهترین کلینیک درمان توده تناسلی در تهران را جستجو نمایید.

درمان توده تناسلی در تهران شامل تخلیه چرک از توده، یک روند درمان سرپایی بوده و در مطب پزشک، یا بخش فوریت های پزشکی و اورژانس بیمارستان یا بهترین مرکز درمان توده های تناسلی تهران قابل اجرا می باشد. در طول فرایند درمان، داروی بی حسی موضعی در ناحیه ای که چرک در آن شکل گرفته است تزریق می شود. سپس برشی در سطح داخلی ورودی واژن ایجاد می شود. پس از آن عفونت یا چرک، از توده، تخلیه می شود. بعد از تخلیه عفونت، حفره ای که چرک در آن تشکیل شده بود و اکنون تخلیه شده است، با گاز استریل پوشش داده شده و از یک کاتتر استفاده می شود. حفره همچنان باز گذاشته می شود تا در صورت تشکیل مجدد چرک، امکان تخلیه آن از کاتتر وجود داشته باشد. پانسمان بعد از 24 الی 48 ساعت، برداشته می شود. در صورتی که در ناحیه درمان یک کاتتر قرار داده شده باشد، گاهی برای چندین هفته دست نخورده باقی می ماند تا احتمال عود یا بازگشت توده تناسلی به حداقل رسانده شود. استفاده از کاتتر، روشی است که بسیاری آن را ترجیح می دهند، چون درد آن کمتر بوده و میزان دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز در آن بالاتر است.

مارسوپیالیزیشن (Marsupialisation)

در صورتی که کیست دوباره عود کند ، یک پروسیجر جراحی به نام مارسوپیالیزیشن به انجام خواهد رسید. ابتدا توده برش داده می شود و مایع داخل آن تخلیه خواهد شد. در مرحله بعدی  لبه های پوست به یکدیگر بخیه می شوند تا یک کیسه در این ناحیه ایجاد گردد. این امر به مایعات اضافی کمک می کند تا تخلیه شوند.

زمانی که این پروسه کامل شود ، ناحیه درمان شده با یک گاز به صورت شل پانسمان می شود تا مایع ترشح شده از زخم جذب آن شود و از خونریزی نیز جلوگیری گردد. این گاز معمولا قبل از اینکه بیمار بهترین کلینیک درمان توده های تناسلی در تهران را ترک کند برداشته می شود.

مارسوپیالیزیشن در حدود ده تا پانزده دقیقه زمان می برد و معمولا طی یک پروسیجر سرپایی به انجام می رسد ، به همین خاطر نیازی به بستری شدن نیست. در اغلب موارد از بی حسی موضعی کمک گرفته خواهد شد.

با اینکه این رویه عوارض نادری دارد ، اما باز هم باید از آن ها مطلع بود. در این بخش برخی از این عارضه ها را ذکر کرده ایم :

  • عفونت
  • عود کردن کیست
  • خونریزی
  • درد- که برای برطرف کردن آن در بیست و چهار ساعت اول مسکن تجویز می شود

بعد از انجام مارسوپیالیزیشن ، پزشک توصیه می کند تا به مدت چند روز فعالیت سنگین نداشته باشید و این زمان را به استراحت بپردازید. تا زمان بهبود کامل زخم ، نباید رابطه جنسی برقرار کنید. این زمان در حدود دو هفته به طول می انجامد.

درمان توده های تناسلی - شفا کلینیک

برداشتن غده بارتولین

در صورتی که درمان های دیگر تاثیرگذار نباشند و یا کیست عود کند ، غده بارتولین دوباره باز می گردد. این چراحی در حدود یک ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی ، در یک کلینیک خوب درمان توده های تناسلی در تهران به انجام می رسد.

ریسک این نوع جراحی شامل خونریزی ، کبودی و عفونت زخم می شود. در صورتی که زخم عفونت کند ، می توان آن را با آنتی بیوتیک درمان نمود.

وارد کردن بالن کاتتر

این تکنیک که با نام فیستولیزاسیون نیز شناخته می شود برای تخلیه کیست بهره گرفته می شود. یک مسیر دائمی در این ناحیه ایجاد می شود تا هر مایعی که احتمال می رود در آینده نیز تجمیع یابد ، از طریق آن تخلیه شود. این پروسه سرپایی است و نیازی نیست که در بیمارستان بمانید. بی حسی عمومی روشی است که در این عمل استفاده می شود ، به این معنی که شخص هوشیار است اما هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. البته در مواردی برای درمان توده های تناسلی از بیهوشی عمومی نیز کمک گرفته می شود.

در ابتدا یک برش در کیست یا توده ایجاد شده و مایع درون آن خالی می شود. سپس یک کاتتر بالن دار وارد این فضای خالی خواهد شد. این ابزار یک لوله پلاستیکی نازک است که در انتهای آن ، یک بالن وجود دارد. زمان اتمام این مرحله ، بالن توسط مقدار کمی از آب نمک پر خواهد شد. این امر اندازه بالن را افزایش می دهد و فضای خالی داخل کیست پر خواهد شد. امکان دارد از بخیه استفاده شود تا شکاف ها بسته شوند و کاتتر در جای خود باقی بماند.

این کاتتر در جای خود می ماند و سلول های جدید دور آن شکل می گیرند ( اپیتلیالیزاسیون ). این یعنی سطح زخم درمان می شود اما یک راه تخلیه باقی می ماند. اپیتلیالیزاسیون عموما حدود چهار هفته به طول می انجامد و در مواردی بیشتر نیز زمان نیاز دارد. پس از تشکیل سلول های جدید ، بالن تخلیه شده و کاتتر بیرون آورده می شود.

تحقیقات نشان می دهند از هر ده نفر ، هشت نفر موفق به درمان توده های تناسلی شده اند و کیست ها بعد از وارد شدن کاتتر برنگشته اند. احتمال دارد در این رویکرد عوارضی رخ دهند که شامل موارد زیر می شود :

  • احساس درد زمانی که کاتتر در جای خود قرار دارد
  • عفونت
  • خونریزی
  • ایجاد جای زخم
  • تورم لابیاها در اطراف ورودی واژن
  • درد یا ناراحتی در حین برقراری رابطه جنسی

گاهی تخلیه چرک، در طول درمان، باعث می شود که بیمار دردی را تجربه کند. علت تجربه درد این است که در برخی بیماران، در بافت ملتهب شده در اندام تناسلی، بی حسی موضعی به خوبی اثر نمی کند. در صورت تشخیص پزشک و تمایل بیمار، و نیز مداخله برخی فاکتورهای دیگر از قبیل اندازه توده، تزریق داروهای بی حسی درون وریدی، برای بی حس کردن و تسکین بیشتر درد در طول پروسیجر، مورد استفاده قرار می گیرد.

بعد از اجرای روند جراحی و تخلیه چرک از ناحیه درمان، درمان آنتی بیوتیک معمولاً بخش الزامی برای تکمیل فرایند درمان توده های تناسلی می باشد. البته، اگر دغدغه انتقال عفونت از طریق رابطه جنسی وجود داشته باشد، یا اگر شواهدی مبنی بر عفونت واژن یا عفونت مجاری ادراری مشاهده شود، بازهم آنتی بیوتیک تجویز می شود. در برخی موارد، این بخش از درمان، دو روز بعد از درمان اولیه یعنی زمانی که نتیجه کشت دریافت شد، آغاز می شود.

درمان توده های تناسلی

تست ها و آزمایشات قبل از درمان توده های تناسلی

به طور کلی، برای تشخیص این توده ها و انتخاب بهترین درمان برای آن ها، برخی آزمایشات فیزیکی انجام می شود. در بیشتر موارد، انجام آزمایشی فراتر از آزمایش فیزیکی مورد نیاز نمی باشد.

در برخی موارد، نمونه ای از توده جهت کشت داده شدن و تعیین نوع باکتری که باعث بروز عفونت شده است انجام می پذیرد. نتیجه تست، بعد از اعلام، در اختیار پزشک قرار داده می شود تا متناسب با آن، درمان مناسب از قبیل تجویز آنتی بیوتیک، درمان خانگی یا سایر درمان ها از قبیل مداخلات جراحی انجام شود.

جلسه فالوآپ بعد از درمان توده های تناسلی

زنانی که این بیماری در آن ها درمان شده است، باید 24 الی 48 ساعت بعد از درمان، برای چک شدن توسط پزشک و براشتن پانسمان قرار داده شده بر روی ناحیه درمان، به بهترین کلینیک درمان توده تناسلی در تهران یا سایر شهرها مراجعه کنند. در این فاصله، برای کمک به تخلیه کامل چرک و تکمیل فرایند درمان، بیمار باید نشستن در وان آب گرم را انجام دهد. در صورتی که پانسمان زودتر از موعد، فرو افتاد، باید به پزشک مراجعه کنید. بر حسب زمان بندی، اندازه چرک و تداوم علائم، برخی درمان های جایگزین مورد نیاز خواهد بود.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که این عارضه به رشد و بزرگ شدن خود ادامه دهد و با انجام درمان های خانگی بهبود پیدا نکند.

در صورتی که این توده ، دردناک بوده و چرک از آن ترشح شود.

اگر علائم دیگری از قبیل ترشحات واژنی، تب یا حالت تهوع مشاهده شود.

یکی دیگر موارد نیاز به مراجعه به پزشک، تجربه کردن علائم جدید از قبیل افزایش تورم، درد یا تخلیه ترشحات واژنی می باشد.

درمان توده های تناسلی در خانه

در برخی موارد توده های تناسلی با درمان های ساده خانگی ، قابل کنترل می باشند. برخی از این درمان های خانگی شامل موارد زیر است :

  • حمام سیتز

وان حمام را تا اندازه ای که تا کمر شما را پوشش دهد پر از آب کرده و در آن 1 الی 2 قاشق غذاخوری نمک بریزید. در فواصل زمانی 15 دقیقه ای در آب بنشینید. این کار را تا زمانی که آب گرمای خود را از دست بدهد ادامه دهید. این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید.

  • کمپرس گرم

کمپرس یا کیسه حاوی آب گرم یکی از بهترین روش ها برای تسکین ناحیه حاوی توده تناسلی است. این فرایند درمان با تاثیر خود بر روی کاهش خطر التهاب و عفونت ، باعث تسکین می شود.

  • زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت درمانی ضد التهاب است. همچنین یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند با جلوگیری از بروز عفونت به درمان توده های تناسلی کمک کند.

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با روغن نارگیل ترکیب کنید تا شکل خمیری پیدا کند. ترکیب به دست آمده را بر روی توده تناسلی قرار دهید و بعد از چند ساعت آن را با آب ولرم بشویید.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتریایی است و خطر عفونت را کاهش می دهد. 2 قاشق روغن درخت چای را با 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و پنبه را به این ترکیب آغشته کرده و بر روی ناحیه قرار دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

  • سیر

سیر یک گیاه دارای خواص آنتی بیوتیکی است که باعث از بین رفتن باکتری ها و کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. سیر باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. برای درمان توده های تناسلی اندکی سیر له شده را بر روی توده تناسلی قرار دهید و بعد از 2 دقیقه با آب ولرم بشویید.

خوردن سیر له شده به همراه آب نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه بدن با تاثیرات باکتریایی کمک کند.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا ، گیاه دارای خواص ضد التهابی است. ماده ژل مانند داخل آلوئه ورا را بر روی توده تناسلی قرار داده و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.