زمان مطالعه: 18 دقیقه

به قسمت انتهایی روده بزرگ که با شبکه ای از رگ های کوچک که در زیر پوست قرار دارند، پوشیده شده است کانال مقعدی می گویند. انجام برخی از فعالیت ها مانند نشستن به طور طولانی و زور زدن در هنگام دفع مدفوع به منظور بیرون راندن آن، باعث بزرگ شدن این رنگ ها می شوند. رگ های بزرگ شده منجر به ایجاد لایه های متورم بافتی می شوند که به آن ها بواسیر گفته می شود. در این مقاله شفا کلینیک که بهترین کلینیک درمان بواسیر در تهران هست همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی کسب کنید.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

انواع بواسیر

بواسير دارای دو نوع است که عبارتند از:

  • بواسیر داخلی : این نوع از هموروئید به صورت شاخه هایی در اطراف دیواره کانال مقعدی قرار گرفته و در برخی از مواقع به بیرون کانال مقعد گسترش پیدا می کنند. هموروئید داخلی در بیشتر مواقع بدون درد بوده ولی ممکن است باعث ترشح موکوس و درد در افراد شود.
  • بواسیر خارجی : هموروئید خارجی قابل مشاهده بوده و احساس می شود، احتمال بروز درد ناشی از این نوع عارضه نشیمنگاهی بسیار کم می باشد. بواسير خارجی زمانی منجر به درد می شود که در داخل آن لخته خونی ایجاد شود، در چنین حالتی درد ها شدید و ناگهانی خواهند بود.

تفاوت بواسیر داخلی و خارجی در عکس زیر توضیح داده شده است.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

علائم بیماری بواسیر چیست؟

این بیماری نشیمنگاهی در اکثر مواقع خطر خاصی برای بیمار نداشته و علامت شایع آن خونریزی می باشد.

از جمله علائم بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوزش
  • درد
  • خارش
  • تحریک ناحیه اطراف مقعد
  • خونریزی بعد از دفع مدفوع یا در هنگام دفع آن

افراد باید در نظر داشته باشند که هرگونه خونریزی از مقعد نشانه ابتلا شخص به این بیماری نمی باشد، بنابراین در صورت خونریزی از این ناحیه حتماً به بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران یا سایر شهرها مراجعه کنید.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

بواسیر در چه رده سنی شایع تر می باشد؟

باید بگوییم که ابتلا به همورئید در افراد بالای 50 سال شیوع بیشتری داشته و حدود نیمی از افراد بالای 50 سال به این عارضه دچار می شوند که البته تنها برخی از آن ها دارای علائم و نشانه خواهند بود. این به این مفهوم نیست که افراد جوان تر در خطر ابتلا به این بیماری نشیمنگاهی قرار ندارند، باید گفت که خانم های باردار، افراد چاق، ورزشکاران و افرادی که شغل آن ها به گونه ای است که بیش از حد می نشینند یا مبادرت به بلند کردن اجسام سنگین می کنند بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علت بروز هموروئید چیست؟

تا کنون دلیل قطعی و مشخصی برای ابتلا به بواسیر مشخص نشده است، اما بر کسی پوشیده نیست که داشتن سبک زندگی و اصول تغذیه ای نادرست در بروز این بیماری اثرگذار است. به طور کلی می توان از موارد زیر به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروز هموروئید نام برد:

  • عدم مصرف آب به اندازه کافی : اگر بدن به طور روزانه آب به میزان کافی دریافت نکند مدفوع موجود درون روده ها سخت و سفت شده و نمی تواند به آسانی درون روده حرکت کند. سختی حرکت مدفوع در روده ها به سطح دیواره های داخلی کانال مقعد آسیب وارد کرده و موجب ایجاد خراش در آن خواهد شد.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی : مصرف اینگونه نوشیدنی های در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد خواهد نمود.
  • عدم مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی : میوه و سبزیجات منابع غنی ماده فیبر هستند، مصرف این مواد سرعت حرکت مواد غذایی داخل روده ها را بیشتر نموده و از ایجاد یبوست و بواسیر در افراد جلوگیری می نماید.
  • اضافه وزن : داشتن اضافه وزن و چاقی نه تنها موجب کم تحرکی فرد شده که موجب کاهش سرعت حرکات روده ای شده و به موجب آن فشار بیشتری به مقعد وارد می گردد.
  • فعالیت های بدنی نادرست و سنگین : انجام ورزش های غیر اصولی و سنگین، فشار زیادی بر بدن وارد کرده و به دنبال آن به لگن فرد و خروجی دستگاه گوارش فشار وارد خواهد شد.
  • زندگی ماشینی و پرهیز از انجام فعالیت های بدنی : عادت به زندگی ماشینی و کم تحرکی موجب کم شدن فعالیت دستگاه گوارش و افزایش احتمال ابتلا به عارضه بواسیر می شود.
  • ایستادن و نشستن به طور طولانی مدت : داشتن شغل هایی همچون رانندگی که نیازمند نشستن های طولانی مدت هستند، مقعد را تحت فشار قرار داده و زمینه ساز بیماری مذکور می باشد.
  • زور زدن برای دفع مدفوع : اجابت مزاجی که نیاز به زور زدن و فشار آوردن زیاد باشد، موجب کشیده شدن و تحریک عضلات ناحیه مقعد و در نهایت بواسیر خواهد شد.
  • حمل وسایل بیشتر از توانایی فرد و سنگین : حمل اینگونه اجسام به عضلات کف لگن فرد همچون کانال مقعد آسیب وارد می نماید.
  • رابطه جنسی مقعدی : عضلات ناحیه مقعد دریچه ای بوده و در حالت عادی بسته هستند، برای برقراری رابطه جنسی مقعدی آلت تناسلی با زور و فشار این دریچه را باز می نماید که این امر به عضلات این ناحیه فشار وارد نموده، کنترل بر دریچه را کم و اعصاب آن را ضعیف می کند. همچین انجام رابطه جنسی مقعدی با تعداد دفعات زیاد، موجب تحریک و نازک شدن دیواره عروقی این ناحیه خواهد شد.

 

بواسیر

 

آیا بواسیر ارثی است ؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص بیماری بواسير این است که ژنتیک در وقوع آن موثر است ؟ یعنی این بیماری میتواند از یکی از والدین به فرزندان منتقل شود ؟ به طور کلی در لیست علت های بروز این بیماری نشیمنگاهی ، در بسیاری از مواقع شاهد علل ژنتیکی نیستیم. چرا که به ندرت پیش می آید که این روند اتفاق افتد. با توجه به این توضیح ، پس احتمال تاثیر ژنتیک بر بروز بواسیر صفر نیست ؛ پس کسانی که یک یا دو تن از والدین شان به این بیماری مبتلا هستند ، در مقایسه با سایرین کمی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

تفاوت بواسیر در مردان و زنان

بسیاری از افراد بر این باور هستند که تنها زنان به این عارضه دچار می شوند و مشکلی که برای آقایان به وجود می آید با این بیماری متفاوت است. در ادامه بهترین متخصص درمان بیماری های نشیمنگاهی شفا کلینیک به این سوال شایع که چه تفاوتی بین بواسیر در زنان و مردان وجود دارد ، پاسخ خواهد داد.

 

آیا امکان منجر شدن یک بیماری به بواسیر وجود دارد؟

بله ابتلا به بیماری هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود ممکن است منجر به بروز هموروئید در فرد شود:

  • یبوست یا اسهال مزمن : خروج سریع اسهال موجب ایجاد اصطکاک شده و دفع سخت مدفوع در هنگام یبوست نیز موجب ایجاد فشار خواهد شد که ممکن است بر اثر این عوامل دریچه مقعد آسیب ببیند.
  • اختلالات کبدی : مشکلات مربوط به کبد در روند طبیعی فعالیت دستگاه گوارش اختلال ایجاد نموده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بواسیر را فراهم می کند.
  • کانسر کولون (سرطان قسمتی از روده بزرگ): زمانی که قسمت هایی از روده درگیر سرطان می شوند، هضم فرد با مشکل روبرو شده، حرکات روده ای و دفع مدفوع به سختی انجام می گیرد.
  • بارداری: در دوران حاملگی بدن دچار یکسری تغییرات هورمونی می شود که بر روی دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و موجب ایجاد یبوست می شود. البته باید بگوییم که این تنها تاثیر بارداری در ایجاد بواسیر نبوده و فشاری که به دلیل بزرگی شکم ورحم به ناحیه مقعد ایجاد می کند موجب تحریک این ناحیه خواهد شد.
  • اعتیاد به مواد مخدر: استعمال اینگونه مواد همچون تریاک موجب برهم زدن عملکرد دستگاه گوارش شده و فرد را مستعد این بیماری نشیمنگاهی می کند.
  • اختلالات روحی و روانی
  • مصرف برخی داروها

 

بواسیر + شفا کلینیک

 

تشخیص بواسیر چگونه انجام می شود:

معاینه فیزیکی مقعد می تواند در تشخیص هموروئید کافی باشد. برای اطمینان از تشخیص بیماری، بهترین دکتر بواسیر در تهران ممکن است معاینه متفاوتی را برای بررسی ناهنجاری های داخل مقعد انجام داده و در برخی موارد آزمایش دیجیتال رکتال، آنوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را تجویز کند. در این آزمایشات، پزشک از دوربین کوچکی برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در مقعد، راست روده یا روده بزرگ استفاده می کند. با آنوسکوپی داخل مقعد، با سیگموئیدوسکوپی (40 سانتی متر) روده بزرگ و با کولونوسکوپی کل روده بزرگ بررسی می شود.

یک دوربین کوچک فیبر نوری در یک لوله کوچک قرار می گیرد و سپس به راست روده وارد می شود. پزشک به دید واضحی از داخل راست روده نیاز دارد تا بتواند عارضه پیش آمده را از نزدیک معاینه کند. بواسیر را معمولاً از طریق معاینه جسمانی تشخیص می‌دهند اگرچه اکثر درمان های باباسیل داخلی همراه با درد نیستند. همانطور که گفتیم تأیید دیداری گونه داخلی ممکن است نیاز به آنوسکوپ داشته‌ باشد، وسیله‌ای شبیه لوله ‌ای توخالی که به یک سر آن منبع نور متصل شده است.

 

نظر مراجعه کننده عزیز در خصوص خدمات ارائه شده توسط مرکز شفا کلینیک

 

درمان بواسیر در تهران

همانظور که گفتیم در صورت مشاهده علائم هموروئید می بایست به یک کلینیک درمان بیماریهای نشیمنگاهی در تهران مراجعه کنید، کادر درمانی کلینیک مورد نظر به انجام معاینات دقیق بر روی شما پرداخته و پس از محرض شدن ابتلا فرد به بیماری مذکور ، درمان آغاز می شود. برای درمان بواسیر روش های زیادی همچون:

  • درمان خانگی
  • درمان با دارو
  • جراحی
  • درمان با لیزر و غیره وجود دارد، روش درمان باباسیل با توجه به شدت بیماری و صلاحدید پزشک مشخص می شود.

اگر بواسیر در مراحل ابتدایی خود بوده و شدت نداشته باشد می توان با انجام کارهایی همچون نشستن در لگن آب گرم و خوردن مواد غذایی پرفیبر آن را بهبود بخشید، اما در صورت پیشرفت این بیماری کادر درمانی متخصص شفا کلینیک آنلاین از روش لیزر که درمانی بدون تهاجم، ایمن و بدون خونریزی است برای درمان باباسیل بهره می گیرند. در ذیل توضیحات بیشتری در این رابطه خدمت تان ارائه نموده ایم.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

با روش های غیر پزشکی بواسیر را درمان نکنید ! خطرناک است !!

اگر درمان های خانگی برای درمان بواسير کمک کننده نباشند فرد باید به پزشک مراجعه نموده و نسبت به درمان مشکل خود اقدام نماید. بهترین روش درمان هموروئید ، لیزر درمانی می باشد. ما در ذیل به ارائه توضیح در رابطه با تعدادی از روش های درمان هموروئید پرداخته ایم:

لیزر درمانی برای بیماری بواسیر

امروزه برای برطرف کردن بیماری، لیزر درمانی یک روش بسیار مؤثر و پرسرعت ، شناخته شده است. در لیزر درمانی ، از پروتو مادون قرمز ، اشعه لیزر و یا جریان الکتریکی ، که اثر گذاری یکسانی دارند ، استفاده می شود. درمان بیماری بواسیر با لیزر ، یک روند سرپایی محسوب شده و تنها چند دقیقه ، زمان می برد. در صورت نیاز پیش از آغاز فرایند ، برای فرد داروی آرام بخش تزریق می شود. میزان خونریزی و درد در لیزر درمانی ، بسیار کمتر از دیگر روش ها بوده و هر دو نوع هموروئید، یعنی داخلی و خارجی ، با این روش درمان پذیر هستند.

انعقاد با پرتو مادون قرمز

انعقاد با پرتو مادون قرمز ، یکی از روش های نوین در درمان باباسیل می باشد. طی این فرایند ، جراح با به کار گیری نور مادون قرمز یا گرمای الکتریکی ، بیماری را برطرف می سازد. گرما و حرارت حاصل از اشعه مادون قرمز ، به پوست هموروئید برخورد کرده و با یک پالس سریع ، بافت آن را از بین می برد. حرارت این اشعه ، محل مورد نظر را مورد هدف قرار داده و رگ خونی بالای هموروئید ، را منعقد می کند. این پروسه باعث تشکیل بافت اسکار شده ، که سبب قطع جریان خون به محل تشکیل عارضه می شود. در نهایت همین امر به کوچک شدن و از بین رفتن عارضه، می انجامد.

اثرات جانبی این روش ، بسیار خفیف و قابل تحمل هستند. برای تکمیل دوره درمان باباسیل به روش انعقاد لیزری ، به چندین جلسه نیاز است و هر جلسه ، چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. فرد پس از درمان بواسیر ، می تواند به کارهای روزانه خود بپردازد. انعقاد با پرتو مادون قرمز ، برای درمان بواسير داخلی ، با اندازه کوچک و متوسط مناسب می باشد.

درمان سریع جراحی بواسیر

اگر درد ناشی از هموروئید ترومبوز شدید باشد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد این عارضه و یا لخته را با یک برش کوچک برطرف کند. این روش ها را می توان در مطب پزشک، کلینیک یا بیمارستان با بی حسی موضعی انجام داد.

 

 

بستن باند لاستیکی

این روش درمانی بر روی بواسیر داخلی که در حین حرکات روده بیرون می زند به خوبی کار می کند. در این روش یک نوار لاستیکی کوچک بر روی هموروئید قرار داده شده و خون رسانی آن را قطع می کند. در طی چند روز زائده و باند می افتند. زخم معمولاً طی یک تا دو هفته بهبود می یابد. با انجام این روش ناراحتی خفیف و خونریزی ممکن است رخ دهد که موقتی بوده و بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می شود. این روش درمانی برای درمان سریع و کامل این بیماری نشیمنگاهی ، بسته به اندازه یا بازگشت آن ها نیاز به تکرار دارد.

تزریق و انعقاد

از این روش می توان در باباسیل داخلی استفاده کرد. هر دو روش نسبتاً بدون درد هستند و باعث کوچک شدن آن می شوند. این روش در مورد نوع خارجی کاربردی ندارد.

بواسیر منگنه و بخیه زده می شود

این روش ها می توانند بافت داخلی را کوچک کنند اما نمی توانند برای گونه خارجی استفاده شوند. این روش ها به طور کلی دردناک تر از بستن باند لاستیکی هستند اما درد کمتری نسبت به هموروئیدکتومی دارند.

هموروئیدکتومی

این روش کامل ترین روش جراحی برای از بین بردن بافت اضافی است که باعث خونریزی و برجستگی می شود. بسته به مورد ، بستری شدن در بیمارستان و یک دوره استراحت ممکن است لازم باشد. هموروئیدکتومی در این موارد استفاده می شود:

  • لخته ها به طور مکرر در هموروئید خارجی ایجاد می شوند.
  • بستن در درمان سریع بواسیر داخلی موثر نباشد.
  • نوع برجسته را نتوان با روش های دیگر کاهش داد.
  • خونریزی مزمن وجود داشته باشد.

بخیه های عمل بواسیر

عمل بواسیر به دو روش باز و بسته انجام می شود. در هر دو روش از بخیه هایی برای عمل استفاده می شود ، اما نکته بسیار مهم در اینجام مراقبت و تمیز نگه داشتن آن هاست. خیلی از بخیه های مورد استفاده در عمل جراحی بواسیر از نوع جذبی هستند ، اگر از این نوع بخیه ها برای زخم هایتان استفاده شده باشد نیازی به کشیدن آن ها نمی باشد و بعد از یک هفته یا 10 روز از بین می روند. اما سایر بخیه های را خود پزشک بعد از گذشت 5 الی 21 روز بیرون می کشد.

درمان های خانگی بیماری بواسیر

  • حرکات نرم روده برای پیشگیری و درمان باباسیل مهم است. از همین رو رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن مایعات فراوان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  •  حمام سیتز (نشستن در وان آب گرم چندین بار در روز)، بسته های یخ، کرم یا شیاف می تواند به کاهش درد کمک کند.
  • غلات ، میوه ها و سبزیجات بیشتر بخورید.
  • مایعات به ویژه آب بیشتربنوشید.
  • از یبوست خودداری کنید؛ زور زدن هنگام مدفوع کردن می تواند بیماری را بدتر کند.
  • اگر خون روی مدفوع یا دستمال توالت یا توالت مشاهده کردید ، با بهترین دکتر بیماری های نشیمنگاهی برای درمانی بواسیر تماس بگیرید.

 

درمان بواسیر - شفا کلینیک

 

باورهای اشتباه درباره درمان بواسیر

یک باور بسیار قدیمی در کشور ما وجود دارد و آن هم این است که آیا درمان سریع بواسیر با شیره تریاک مفید است ؟ خیلی از مراجعین شفا کلینیک در مورد کاربرد مالیدن تریاک بر روی زخم ، یا عفونت مقعد سوال می کنند. هر چند که اغلب مردم روش های درمانی را بدون مشورت با پزشکان و به صورت خودسرانه انجام می دهند اما متاسفانه باید بگویم این روش درمانی در دراز مدت با عوارض جانبی جبران ناپذیر و خسارات بزرگی در بدن همراه است. تریاک از زمان های گذشته به عنوان یک داروی ضد درد مورد استفاده قرار می گرفت و بر روی سیستم ایمنی بدن و غدد درون ریز تاثیر می گذارد. از شایع ترین عوارض درمان سریع بواسیر با تریاک و مشتقات آن کند شدن حرکات دستگاه گوارش و یبوست است. خشخاش و به خصوص صمغ آن از دیرباز در میان مردم ایران کاربرد دارویی داشته است ، به عنوان مثال پماد خشخاش برای کاهش درد کمر یا درد های سیاتیک و غیره استفاده می گردد. پزشکان ایرانی از قدیم برای کنترل و مهار درد های مختلف از تریاک یا دیگر مواد مخدر استفاده می کردند.
اگر شما مبتلا به یکی از انواع هموروئید خارجی یا داخلی می باشید و اعتقاد دارید که با مصرف یا استعمال مقداری تریاک می توانید به بهبودی و درمان خود کمک کنید یا برای مدت زمان کوتاهی از درد آن خلاص می شوید سخت در اشتباه هستید. چرا که با مصرف ماده تریاک یا هر نوع ماده مخدر دیگری به بدن شما مقدار بسیار زیادی مرفین وارد می شود و اگر عادت به استعمال مواد افیونی نداشته باشید با خارش شدید در نواحی مختلف بدن مواجه می شوید. این خارش در بیمارانی که در ناحیه مقعد دچار آسیب هستند بیشتر متمرکز می شود و این به این معناست که بیماران در ناحیه مقعد خود خارش بسیار زیادی و غیر قابل کنترلی را تجربه می کنند. همچنین باید به شما بگویم که در همان چند ساعت اولیه به قدری احساس خارش در ناحیه مقعد خواهید کرد که از زندگی خود و انجام این کار بیزار خواهید شد. خارش و سوزش این ناحیه باعث ایجاد زخم و خونریزی خواهد شد از همین رو هرگز برای درمان سریع بواسیر به مصرف شیره تریاک روی نیاورید.

 

درمان بواسیر در تهران - شفا کلینیک

 

چگونه از بوجود آمدن بواسیر جلوگیری کنیم ؟

همانطور که می دانید علت اصلی و رایج این بیماری نشیمنگاهی ، یبوست می باشد. پس در وهله اول به جهت جلوگیری از وقوع بواسیر باید از یبوست جلوگیری کنید. از جمله راهکارهای پیشگیرانه :

  • مصرف غذا و خوراکی های غنی از فیبر ؛ در برنامه غذایی تان به میزان زیادی مصرف میوه ، سبزیجات و انواع مختلفی از حبوبات را بگنجانید. با انجام این کار به عملکرد روده ها کمک بسیاری کرده و در نهایت از سفت شدن شکم تان جلوگیری می کنید. اما دقت کنید که برای جلوگیری از نفخ به یکباره حجم زیادی از فیبر را مصرف نکنید.
  • نوشیدن مقادیر بسیاری مایعات ؛ در طول روز باید 6 تا 8 لیوان آب یا هر نوشیدنی سالم (غیر الکلی) دیگری را مصرف کنید. بدانید که مشروبات الکلی خود باعث دهیدراته شدن بدن و در نتیجه یبوست و احتمالا بواسیر می شوند.
  • استفاده از مکمل های حاوی فیبر ؛ ممکن است برخی از افراد به هر علتی نتوانند به میزان کافی مواد غذایی غنی از فیبر را مصرف نمایند. از این رو میتوانند از مکمل های دارویی استفاده کنند.
  • هنگام عمل دفع به خودتان فشار وارد نکنید. زور زدن و حبس کردن نفس تان هنگام دفع ، فشار زیادی را به عروق رکتوم و معقد وارد می کند. همچنین رفتن به دستشویی را به تعویق نیندازید.
  • سعی کنید روتین شما با تحرک و فعالیت فیزیکی همراه باشد. چرا که به عملکرد روده ها کمک کرده و از سفت شدن مدفوع جلوگیری می کند.  از نشستن بسیار خصوصاً بر روی توالت فرنگی اجتناب نمایید.

چه تفاوتی میان بواسیر و فیشر وجود دارد ؟

هموروئید و فیشر هر دو بیماری نشیمنگاهی بوده و علائم بیماری آن ها مثل خارش ، درد و خونریزی میان آن دو یکسان می باشد. اما تفاوت آن ها در این است که بواسیر به سبب ورم عروق مقعدی نمود پیدا می کند اما شقاق به خاطر پارگی غشا پوششی مقعد بوجود می آید.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

بهترین حالت نشستن برای بواسیر

همانطور که اشاره شد این عارضه زمانی به وجود می اید که نشستن یا فشار زیاد باعث افزایش خون در رگ های داخل و اطراف مقعد می شود. اگر چه که این مشکل قابل درمان بوده اما افراد مبتلا به آن نمی توانند به راحتی بنشینند. برای راحتی بیشتر ، این دسته از افراد باید کمتر بنشینند یا مراقب نشستن خود باشند.

حالت نشستن خود را روی توالت تنظیم کنید.

افراد بسیاری بر روی سوراخ یا چوب در حالت چمباته می نشینند تا دستشویی کنند. چمباته زدن با زانو در مقابل شکم برای اجابت مزاج بهتر است و فرایند درمان را تسریع می بخشد. برخی از متخصصان بر این باور هستند که این حالت احتمال ابتلا به هموروئید را کاهش می دهد. طرز نشستن بیماران مبتلا به بواسیر در زمان اجابت مزاج باید به این صورت باشد که در زمانی که در توالت نشسته اند سعی کنند پاهای خود را بالا نگهدارند به عبارتی در زمان استفاده از توالت های فرنگی میز کوچک یا صندلی زیر پای خود قرار دهند. با این کار بدن شما در حالت تعادل قرار گرفته و اجابت مزاج برای بیمار آسان تر خواهد بود و فشار ایجاد کننده را در این ناحیه کاهش می دهد.

روی بالشتک بنشینید

نشستن زیاد بیماری بواسیر را تشدید می کند. از همین رو نشستن طولانی مدت حتی بر روی صندلی های راحتی باعث درد و خارش مقعد می شود. صندلی نرم بهتر از صندلی های سفت و سخت می باشد. از همین رو در زمان نشستن بر روی سطح های سفت مانند نیمکت ها و زمین از یک بالشتک ضخیم استفاده کنید. بالشتک های سبک دوناتی که در زمان جراحی یا آسیب دیدگی های نشیمنگاهی از آن ها استفاده می گردد نیز مفید هستند. آنها را امتحان کنید تا بدانید کدام یک برای شما بهتر است.

 

بهترین حالت نشستن برای بواسیر - شفا کلینیک

 

بواسیر را درمان نکنید !!

خیلی از مراجعه کنندگان کلینیک شفا در خصوص اینکه اگر بباسیل را درمان نکنند چه می شود سوالات زیادی میپرسند. اغلب آن ها اذعان دارند که در شبکه های مجازی افرادی هستند که می گویند بهتر است بواسیر را درمان نکنید ، از همین رو در ذهنشان آشفتگی هایی به وجود آمده است که منجر به استرس و نگرانی در آن ها شده است. اگر بخواهیم از نظر علمی در خصوص توضیح دهیم باید بگویم که هموروئید درمان نشده حساس و ملتهب است و مانند یک مهمان ناخوانده وارد زندگی شما می شود و تا زمانی که درمان نشود ادامه خواهد داشت و حتی بد تر نیز می شود. اگر بواسیر سریع درمان نشود عوارضی مانند احساس درد و ناراحتی ، خونریزی و در نهایت آنمی می شود. این بیماری زمینه ساز بیماری های دیگر مقعد از جمله آبسه و عفونت ها می شود و گاها حتی منجر به بیماری های ناشناخته دیگری نیز می شود. بروز سرطان های مربوط به ناحیه مقعد گاها به دلیل وجود بیماری همورویید و عفونت های درمان شده مقعد به وجود می آیند. پس بهتر است حتما این مورد را به یاد داشته باشید و در صورت مشاهده علائم جهت درمان سریع به یک پزشک مجرب و متبحر مراجعه کنید.

اگر بواسیر را درمان نکنید خود به خود درمان نمی شود !!!

متاسفانه درمان خود به خودی این عارضه بسیار نادر است. با بی توجهی به علائم این بیماری نه تنها باید درد بیشتری را تجربه کنید بلکه وضعیت شما نیز بدتر می شود. حتی همانطور که اشاره شد ممکن است به بیماری های دیگر مبتلا شوید. بنابراین هر نوع بیماری ناحیه مقعد مانند جوش زدن مقعد یا خونریزی را جدی بگیرید ، خجالت را کنار بگذارید و نسبت به درمان سریع آن اقدام نمایید.

هموروئید چه عوارضی را در پی دارد ؟

هموروئید می تواند یک عارضه دردناک باشد اما عموماً به مشکل جدی ختم نمی شود. در موارد خیلی کمیاب افراد مبتلا ممکن است درگیر عوارض زیر شوند :

  • آنمی
  • تشکیل لخته خون در بواسیر خارجی
  • عفونت
  • زائده های پوستی

درمان سریع بواسیر در زنان باردار

احتمال بروز بواسير در زمان حاملگی به سبب افزایش حجم خون و گشاد شدن عروق ، فشار وارد بر مقعد به سبب وزن جنین درون رحم ، تغییرات هورمونی و یبوست بالا می رود. با توجه به این که زنان در این برهه بسیار حساس می شوند ، وجود هموروئید می تواند آن ها را به میزان بیشتری اذیت کند. با توجه به باردار بودن فرد ، باید در ابتدا برای تسکین علائم بواسیر روش های محافظه کارانه در پیش گرفته شوند :

  • نشستن در تشت یا وان آب گرم : تشت یا وان حمام را از آب ولرم رو به گرم پر کرده و برای مدتی درون آن بنشینید. هیچ شوینده ای را در آب قرار ندهید.
  • به مدت طولانی ننشینید : نشستن عروق مقعد و رکتوم را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین در طول روز گاهی اوقات بلند شوید و در محیط قدم بزنید. هنگام نشستن هم از باش های طبی دوناتی شکل استفاده کنید.
  • استفاده از داروهای خانگی یا داروخانه ای : در این راستا حتما از متخصص درمان بیماری های نشیمنگاهی بپرسید که از چه دارویی باید استفاده شود به طوریکه خطری برای مادر و جنین بوجود نیاید. امکان دارد بانوهای باردار در این دوران درگیر یبوست شوند که عامل اصلی بروز بواسیر است. برای جلوگیری از این مسئله حتما غذاهای حاوی فیبر ، سبزیجات و میوه مصرف کنید. البته از داروها و مکمل های غنی از فیبر می توان استفاده کرد البته حتما مصرف دارو تحت نظر پزشک باشد. نوشیدن آب بسیار در طول روز نیز کمک بسیار به رفع یبوست می کند. همچنین سعی کنید در طول روز فعالیت داشته باشید. عدم تحرک می تواند موجب سفت شدن شکم شود.

 

بواسیر - شفا کلینیک

 

✔ نکته :

اگر با رعایت موارد فوق ، بواسیر در دوران بارداری همچنان تشدید پیدا کرد به پزشک متخصص صحبت کنید. البته اگر به جراحی برای برداشتن هموروئید نیاز باشد ، این امر به بعد از زایمان فرد موکول می شود. البته این امکان هم وجود دارد که پس از زایمان ، زمانی که بدن به شرایط عادی خود باز می گردد ، این بیماری نشیمنگاهی به خودی خود برطرف شود.

آیا بواسیر برای زایمان طبیعی مشکل ساز است ؟

بله ، بواسیر می‌ تواند برای زایمان طبیعی مشکل ساز باشد. بواسیر یا همان تورم و قرمزی ورید های داخلی و خارجی در منطقه مقعدی هستند. زایمان طبیعی نیز نیازمند فشار و کشش در منطقه مقعدی است و این ممکن است بر روی ورید های بواسیر فشار وارد کند و باعث تحریک آن ها شود و وضعیت توده های به وجود آمده در ناحیه مقعد را وخیم تر شازد. این امر می ‌تواند منجر به تورم بیشتر ، خونریزی شدیدتر و ایجاد درد ناحیه مقعد شود. از همین رو توصیه می شود پیش از رسیدن به ماه های پایانی بارداری خود حتما نسبت به درمان مشکلتان بپردازید. اگر نگران خطرات درمان سریع بواسیر هستید ، باید خیالتان را راحت کنیم که روش های مختلف بسیار زیادی برای درمان سریع بواسیر وجود دارد که پزشکان با توجه به وضعیت شما آن را پیشنهاد می دهند. در خصوص تصمیم نهایی درباره نوع زایمان نیز باید بگویم که با توجه به دستورات و نصایح پزشک معالج شما نوع زایمان تعیین می گردد. در برخی موارد ، پزشکان ممکن است ترجیح دهند زایمان قاعدتاً بصورت سزارین انجام شود تا بواسیر وارد خطرات جدی ‌تری نشود . در هر صورت، مهم است با پزشک خود مشورت کرده و پیشنهادات و راهنمایی‌های ایشان را در این زمینه رعایت نمایید.

بواسیر بعد از زایمان

همانطور که اشاره شد در طول بارداری ممکن است مادران به هموروئید مبتلا شوند. اما آیا بروز این بیماری پس از زایمان هم ممکن است ؟ باید گفت که بله به سبب فشار وارد شده در حین زایمان ، بخصوص زایمان طبیعی ، این احتمال وجود دارد که مادران پس از آن درگیر بواسیر شوند. در تعدادی از زنان ، این بیماری نشیمنگاهی خود به خود مدتی بعد از زایمان که بدن دیگر به حالت نرمال بازگشته است ، بهبود پیدا می کند.

اما در برخی موارد این اتفاق نمی افتد. بنابراین لازم است فرد مبتلا در صورت احساس درد و ورم در ناحیه مقعدی ، به یک متخصص خوب مراجعه نماید تا ایشان با توجه به شرایط موجود ، روند درمان باباسیل را برای او توضیح دهد. در صورت حاد نبودن عارضه ، با استفاده از پماد و داروهای تجویزی و البته مراقبت های خانگی مثل مصرف غذاهای غنی از فیبر و نشستن در تشت آب گرم ، بواسیر بعد از زایمان به راحتی درمان می شود. دقت داشته باشید که در صورت مصرف غذاها حاوی فیبر ، نوشیدن میزان قابل قبول آب در طی روز و اختصاص دادن زمانی از روز خود به فعالیت های ورزشی در دوران حاملگی، شما را از ابتلا به هموروئید بعد از زایمان دورتر می کند.



دانلود مقاله : بواسیر – شفا کلینیک