زمان مطالعه: 9 دقیقه

بروز بواسیر در بارداری میان زنان شایع است و این امر می تواند برایشان بسیار کلافه کننده باشد. این عارضه اغلب در 3 ماه پایانی دوران حاملگی نمود می یابد. بواسیر یا هموروئید رگ های متورم شده راست روده و مقعد می باشند که معمولاً با درد زیادی همراه هستند. در این مقاله با شفا کلینیک ، بهترین کلینیک بیماری های نشیمنگاهی در تهران همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی کسب کنید.

بواسیر در بارداری

علائم هموروئید در بارداری

علائم بواسیر در بارداری ، بسته به نوع بروز پیدا کرده کمی متفاوت می باشند. در کل دو نوع بواسير وجود دارد؛ بواسیر داخلی و خارجی. رایج ترین نشانه هایی که در دوران بارداری زنان نمایان می شوند عبارتند از :

  • مدفوع خونی
  • سوزش در کانال مقعد
  • تورم و برآمدگی پوستی در مقعد
  • درد مقعدی

به طور کلی علائم زیر را زمانی که به هموروئيد خارجی مبتلا شده اید ، تجربه می کنید. در صورت داخلی بودن این بیماری، امکان دارد نشانه ای مبنی بر وجود آن نمود پیدا نکند. تشکیل لخته خون نیز یکی دیگر از نشانه های نوع خارجی این بیماری است که با نام هموروئید ترومبوزه نیز شناخته می شود. این نوع ، سفت ، ملتهب و بسیار دردناک می باشد. نوع های داخلی این بیماری ممکن است هنگام دفع دچار پارگی شوند که در این صورت علائمی همچون درد و خونریزی نمود می یابد. با مراجعه به یک کلینیک درمان بواسیر خوب در تهران می توانید به سهولت از شر این بیماری رهایی یابید.

علل بروز بواسیر در بارداری

  • افزایش حجم خون که سبب حجیم شدن عروق و رگ ها می شود
  • فشار وارده بر رگ های نزدیک به مقعد به سبب رشد جنین در رحم
  • تغییرات هورمونی
  • یبوست

یکی از دلایل اصلی نمود یافتن این بیماری، یبوست است. زنان در دوران بارداری خود به سبب نشستن طولانی مدت ، تغییرات هورمونی یا مصرف داروهای حاوی آهن ، به میزان بیشتری در معرض ابتلا به یبوست قرار دارند.

تشخیص بواسیر در بارداری

زمانی که با علائم این بیماری در دوره حاملگی مواجه شدید ، نباید آن را پشت گوش بیاندازید و نیاز است تا هر چه زودتر برای تشخیص و درمان آن در یک کلینیک خوب درمان هموروئید در تهران اقدام نمایید. تست های متنوعی برای تشخیص این معضل انجام خواهد شد که در ادامه توضیح مختصری در مورد آن ها داده ایم :

  • معاینه فیزیکی : ابتدایی ترین اقدام ، معاینه به صورت فیزیکی می باشد. از این طریق پزشک قادر است تشخیص دهد رگه های خونی که در ناحیه مقعدی مشاهده شده اند نشان از وجود بواسیر دارند و یا عامل دیگری باعث بروز آن ها شده است؟
  • تست دیجیتال : جراح با استفاده از دستکش و لوبریکانت ، انگشت خود را وارد مقعد بیمار می کند تا در صورت وجود هر گونه توده ، آن را احساس نماید.
  • آنوسکوپی : در این رویه ، پزشک با استفاده از یک آنوسکوپ آستر مقعد و ناحیه تحتانی روده بزرگ را بررسی می کند. ایشان با ارزیابی این نواحی ، به دنبال نشانه هایی از مشکلات سیستم گوارشی و بیماری های روده می گردد.
  • پروکتوسیگموئیدوسکوپی : این فرآیند شبیه آنوسکوپی می باشد ؛ اما در آن پزشک از یک ابزار به نام پروکتوسکوپ بهره می گیرد تا قسمت انتهایی روده و مقعد را تحت بررسی قرار دهد. در این پروسه نیز علائمی بررسی می شوند که نشان از مشکلات سیستم گوارشی می دهند. توجه داشته باشید که در این روند نیازی به استفاده از بیهوشی نیست.
  • کولونوسکوپی : در این تست برای تشخیص بواسیر در بارداری ، روده بزرگ تحت ارزیابی قرار می گیرد. می توان از این طریق رشد غیر طبیعی بافت ها ، درمان زخم و خونریزی و تورم بافت ها کمک کرد. در این فرآیند یک لوله انعطاف پذیر وارد روده شده تا به وسیله آن ، از این عضو نمونه برداری شود.

انواع بواسیر در بارداری

بواسیر در دوران بارداری می تواند به دو شکل بواسیر داخلی و بواسیر خارجی اتفاق بیافتد.

  • بواسیر خارجی در دوران بارداری

بواسیر خارجی ، قابل لمس است و در بخش ورودی ناحیه مقعد ، نمایان می شود. با توجه به این که در این ناحیه ، اعصاب فراوانی وجود دارد ، احتمال احساس درد در آن بیشتر است.

  • بواسیر داخلی در دوران بارداری

همانطور که از نام این نوع بواسیر پیداست ، محل ظهور آن در ابتدای مقعد بوده و قابل لمس یا حس کردن نمی باشد. گاهی عدم درمان بواسیر داخلی و فشاری که در زمان زایمان ، وارد می شود ، می تواند بواسیر داخلی را به بواسیر خارجی تبدیل کند.

✔ نکته : برای درمان حتما باید به یک مرکز مجهز در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاهی مراجعه فرمایید. شفا کلینیک ، بهترین کلینیک درمانی بواسیر در تهران انتخاب مطلوبی برای بیماران است.

درمان بیماری هموروئید در دوران حاملگی

در جهت درمان بواسیر در بارداری ، درمان های خانگی و اصلاح سبک زندگی می توانند روندهای تاثیرگذاری به حساب آیند. بهتر است که وجود این بیماری را نادیده نگیرید؛ چرا که با گذشت زمان ممکن است مشکلات جدی تری به سبب آن نمود پیدا کنند.

البته پیش از اتخاذ هرگونه درمان خانگی بهتر است به بهترین کلینیک درمان بواسیر در تهران مراجعه نمایید تا پزشکان این مرکز با انجام معاینات مربوطه در این زمینه به شما کمک کنند. در دوران بارداری به جهت حفظ سلامت خود و جنین ، حتماً پیش از مصرف یا استعمال هر گونه دارو باید با پزشک مشورت نمایید. در این راستا متخصص برای برطرف سازی یبوست داروهای تسهیل کننده فعالیت روده را تجویز می کند. معمولاً استفاده از پمادهای موضعی جهت درمان بواسیر در دوران بارداری ، گزینه مناسبی محسوب نمی شود.

بواسیر در بارداری

جراحی بواسیر در بارداری

جراحی بواسیر در دوران بارداری با دو شیوه سنتی و لیزر قابل اجرا است. در فرایند جراحی این بیماری به روش سنتی ، با چاقوی مخصوص جراحی ، بواسیر برداشته می شود و با توجه به سر پایی بودن درمان ، بیمار بعد از جراحی می تواند بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی تهران را به مقصد منزل ترک نماید. در جراحی این بیماری با لیزر ، از پرتوهای لیزر برای برداشتن بواسیر استفاده می شود و هیچگونه خونریزی اتفاق نخواهد افتاد. همچنین بعد از درمان ، پانسمان شدن محل درمان نیز مورد نیاز نخواهد بود.

پس از درمان بواسیر در بارداری ، چه اقداماتی را باید به انجام رسانیم؟

در نظر داشته باشید که مدت زمان ریکاوری هموروئید زیاد نیست و افراد بعد از مدت کوتاهی بدون مشکل به کارهای خود باز می گردند. در صورتی که درمان با لیزر صورت گرفته باشد ، دوره نقاهت کوتاه تر نیز می شود. این موضوع مخصوصا برای زنان باردار منفعت دارد ، زیرا این دوران به خودی خود باعث ایجاد حس ناراحتی در بانوان می شود و بهبود یافتن از یک بیماری ، این سختی ها را دو چندان می نماید.

در نتیجه لازم است تا یک سری مراقبت ها را به انجام رسانید تا دوره نقاهت با سهولت و سرعت بیشتری طی شود ؛ معمولا پزشکان یک کلینیک درمان بواسیر خوب در تهران این مراقبت ها را در اختیار بیمار قرار می دهد ، اما در این قسمت توضیح مختصری در مورد برخی اقدامات در اختیار شما قرار داده ایم.

  • در صورتی که شخص برای راه رفتن به مشکل خورده است ، بهتر است از نزدیکان خود در این امر کمک بگیرد.
  • زمانی که درد احساس کردید ، می توانید به جای استفاده از قرص مسکن داخل وان آب گرم بنشینید. توجه کنید که در این زمان آب کاملا روی محل جراحی را بپوشاند.
  • اشخاصی که اقدام به درمان بواسیر در بارداری کرده اند ، باید به وفور میوه و سبزیجات میل کنند تا فیبر موجود در این خوراکی ها ، مانع بروز یبوست شود.
  • توجه داشته باشید که نوشیدن آب به مقدار زیاد نقس مهمی را در این مرحله ایفا می کند.
  • یکی دیگر از راه های کاهش درد و البته تورم ، استفاده از یخ یا کمپرس سرد می باشد.
  • توجه داشته باشید که هنگام اجابت مزاج فشاری به خود وارد نکنید و از دستمال مرطوب یا شوینده های ملایم بهره بگیرید.
  • می توانید از کرم های تجویز شده توسط بهترین جراح بواسیر در تهران و همچنین روغن نارگیل استفاده نمایید.

پیشگیری از هموروئید در دوران بارداری

زمانی که منتظر فرزند عزیزتان هستید ، بدن تحت تغییرات زیادی قرار می گیرد و تورم رگ ها ، یکی از این تغییرات می باشد. به منظور کاهش ریسک بروز بواسیر در بارداری لازم است یک سری نکات که از سوی متخصص در بهترین کلینیک درمان بواسیر در تهران ارائه می شود را رعایت فرمایید:

  • برای تسهیل عمل دفع آب به میزان زیادی مصرف کنید
  • هنگام دفع از فشار زیاد اجتناب کنید

از یبوست جلوگیری کنید

  • یک رژیم سرشار از فیبر را دنبال کنید. آواکادوی تازه ، حبوبات و دیگر میوه ها و سبزیجات را می توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • زمانی که احساس کردید نیاز به دفع دارید ، درنگ نکنید. اطمینان حاصل نمایید که بیشتر از زمان مناسب در سرویس بهداشتی نمانید تا به ناحیه مقعد فشار وارد نشود و در نتیجه به بواسیر در بارداری مبتلا نشوید.
  • اگر دچار یبوست شده اید ، از پزشک خود بخواهید تا یک مکمل فیبری یا ملین برای شما تجویز کند.
  • یک ویتامین پیش از زایمان که بر پایه فیبر باشد را انتخاب کنید. ویتامین های ترکیبی ، مخصوصا آهن یبوست را با خود به دنبال دارند. ویتامین های بر پایه غذا راحت تر هضم می شوند.

حرکت کنید

  • تا زمان زایمان ، ورزش های روتین و ایمن را انجام دهید. البته تا زمانی که متخصص زنان و زایمان و پزشکان یک کلینیک خوب درمان بواسیر در تهران به شما اجازه دهند.
  • تمرینات کگل که برای تقویت عضلات لگن هستند را انجام دهید. این ورزش گردش خون در ناحیه مقعدی را افزایش داده و از بروز بواسیر در بارداری جلوگیری خواهد کرد.
  • برای مدت طولانی ننشینید و سر پا نایستید. اگر شغلتان به صورتی است که باید پشت میز بنشینید ، هر یک ساعت برای چند دقیقه بلند شده و قدم بزنید.

از عادات خوب پیروی کنید

  • مقدار زیادی آب و دیگر مایعات بنوشید. در صورتی که آب کافی به بدن نرسد ، این مایع دوباره از طریق روده بزرگ جذب می شود و مدفوع را خشک می کند.
  • زمان خوابیدن ، کتاب خواندن یا تلوزیون دیدن به پهلو بخوابید تا فشار را از روی رگ های مقعد بردارید.
  • سعی کنید بیشتر از حد توصیه شده افزایش وزن نداشته باشید چون هر چه وزن بالاتر رود ، فشار بیشتری به مقعد وارد خواهد شد.

بواسیر در بارداری + شفا کلینیک

آیا بواسیر پس از بارداری از بین می رود؟

این احتمال وجود دارد که پس از زایمان بدون آن که به روند درمانی نیازی باشد ، این بیماری از بین رود. زیرا با اتمام دوران حاملگی سطح هورمون ها ، حجم خون و فشار داخلی ناحیه شکمی کاهش یافته و به حالت عادی خود باز می گردند.

سوالات متداول درباره بواسیر در بارداری

آیا بواسیر بر روی نوزاد من اثر می گذارد؟

برخی از بانوان نگران این موضوع هستند که بواسیر در دوران بارداری ، بر روی نوزاد آنها تاثیر می گذارد. در خصوص تاثیر گذاشتن بواسیر بر روی نوزاد ، هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد. البته ، این موضوع که فرایند فشار دادن در طول زایمان ممکن است بواسیر شما را بدتر کند ، نگران کننده است. با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید تا اقدامات لازم انجام گیرد.

آیا بواسیر بعد از زایمان ادامه می یابد؟

در بیشتر موارد ، هموروئید بعد از زایمان به طور خودبخود از بین می رود. البته در صورت از بین نرفتن بواسیر بعد از زایمان می توانید در دوره شیردهی درمان را آغاز کنید ، ولی نوشیدن مقدار فراوان آب در این مرحله برای جلوگیری از یبوست بسیار حائز اهمیت است. اگر احساس کردید که حتی بعد از سپری شدن مدتی از زایمان شما ، بواسیر همچنان به قوت خود باقی است و از بین نرفته است ، با پزشک خود در خصوص بهره مند شدن از درمان های بهتر ، گفتگو کنید.

آیا بواسیر در دوران بارداری می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد؟

اگر احساس می کنید که به بواسیر در بارداری دچار شده اید ، حتما به بهترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران مراجعه نمایید. علت اهمیت اطلاع رسانی به پزشک در خصوص احتمال ابتلا به بواسیر ، این است که گاهی علائمی از قبیل خونریزی از ناحیه مقعد ، یا خون آلود بودن مدفوع ، می تواند نشانه یک مشکل جدی تر مشل سرطان روده باشد.

در صورت ابتلا به بواسیر در طول دوره بارداری ، در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

یک خانم باردار در صورت دردناک شدن علائم بواسیر و ایجاد اختلال در زندگی روزمره ، باید به پزشک مراجعه نماید. در صورت تجربه کردن موارد زیر با به پزشک مراجعه کنید: اگر هموروئید دچار ترومبوز شود ، یعنی در ناحیه بواسیر ، لخته های خون شکل گرفته و ناحیه ، به رنگ آبی یا حالت کبود در آید.

اگر علائم مربوط به بواسیر تشدید شود. اگر خونریزی شدید از ناحیه بواسیر ، اتفاق بیافتد. خانم های باردار قبل از شروع درمان های خانگی باید با پزشک خود مشورت کنند.

علت شایع بودن بواسیر در بارداری چیست؟

در طول دوره بارداری به دلیل فشار بر روی ورید ها در ناحیه لگن ، بازگشت خون از ناحیه تحتانی بدن ، با سرعت کمتری انجام می شود. همین امر باعث می شود که مشکلاتی از قبیل بواسیر و حتی واریس در پاها اتفاق بیافتد.